Dyrektor generalny MAN Truck & Bus Joachim Drees (z prawej) odbiera nagrodę Truck Innovation Award na targach IAA Commercial Vehicles od prezesa Jury Gianenrico Griffini

Truck Innovation Award 2019 - MAN aFAS

Po raz pierwszy jury konkursu Międzynarodowa Ciężarówka Roku przyznało nagrodę w nowej kategorii Truck Innovations.

Truck Innovation Award otrzymują firmy związane z branżą transportową, ale nie musi to być producent samochodów ciężarowych. Mówiąc wprost nagroda utworzona przez międzynarodowe jury Truck of the Year jest dedykowana firmom, które wyróżniają się produktami odzwierciedlającymi zmiany technologiczne w sektorze pojazdów użytkowych. W nowoczesnym zarządzaniu transportem, oprócz pojazdu, liczą się także rozwiązania, które ułatwiają zarządzaniem i planowaniem transportu. W ostatnim okresie szczególnie widać szybki rozwój systemów telematycznych, które w niedalekiej przyszłości staną się niezbędne na rynku przewoźników, logistyków lub spedytorów. W sektorze usług bezpośrednio powiązanym z pojazdami prawidłowe zarządzanie flotą i szybkość działania to kluczowy czynnik decydujący o ekonomice przedsiębiorstwa transportowego. Innym kryterium jest poprawa bezpieczeństwa na drogach.

MAN aFAS - Truck Innovation Award 2019

Około 44 procent wszystkich wypadków z udziałem samochodów ciężarowych na niemieckich autostradach ma miejsce na prawym pasie lub na pasie awaryjnym. Regularnie zdarzają się również wypadki wskutek najechania na pojazdy zabezpieczające przenośne place budowy służby drogowej. Mimo że pojazdy w jaskrawym, pomarańczowym kolorze ciągną za sobą przyczepę z podświetlaną tablicą sygnalizacyjną lub zamykającą o wysokości czterech metrów, zdarzają się przypadki ich przeoczenia lub zbyt późnego dostrzeżenia – niestety często z poważnymi skutkami.

MAN aFAS - większe bezpieczeństwo na autostradzie

Podczas współpracy MAN Truck & Bus z siedmioma partnerami z sektora przemysłu, badań i administracji powstał projekt badawczy aFAS, w ramach którego opracowano przyszłościowe, mobilne rozwiązanie dla tego rodzaju zagrożenia bezpieczeństwa: to "asekuracja", która w niebezpiecznych sytuacjach nie wymaga, by za kierownicą znajdował się człowiek. aFAS oznacza bowiem "automatyczny, bezzałogowy pojazd zabezpieczający do placów budowy na autostradach" i określa prototyp pojazdu zabezpieczającego, który – jak sama nazwa wskazuje – może poruszać się po bocznym pasie całkowicie automatycznie i bezzałogowo, towarzysząc przenośnym placom budowy i zabezpieczając personel na budowie oraz dalsze pojazdy budowlane przed ruchem samochodowym.

Projekt badawczy rozpoczął się już w 2014 roku, był zaplanowany na cztery lata i uzyskał dotację od Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii o łącznej wysokości ok. 3,4 mln. euro. Po raz pierwszy w pełnym zakresie zbadano techniczną wykonalność, uwzględniając jednak również kwestię tego, w jakim zakresie musiałyby zostać zmienione obowiązujące normy i ustawy, a także oczywiście w jaki sposób realna eksploatacja wpływa na drogi publiczne.

Autonomiczny MAN TGM

We współpracy z dalszymi partnerami technicznymi projektu, firma MAN opracowała poruszający się automatycznie pojazd zabezpieczający, odpowiadając przy tym za takie kwestie jak bezpieczeństwo jazdy, komunikacja radiowa, HMI (Human Machine Interface) oraz cały pojazd.
Jako pojazd testowy wykorzystano MAN TGM 18.340, który został wyposażony w kamery i radary do badania otoczenia, a także różne systemy wspomagające. Również układ kierowniczy i system hamulcowy, układ sensoryczny i oprogramowanie sterujące musiały spełniać najsurowsze kryteria. Prototypowy pojazd został wykonany w dużej mierze z komponentów dostępnych w produkcji seryjnej, zarówno pod względem sterowania, jak i realizacji funkcjonalnych aspektów bezpieczeństwa. Dodatkowy, specjalnie zaprojektowany układ czujników otoczenia o wysokim poziomie bezpieczeństwa, wyposażony w zintegrowane, niezawodne wykrywanie obiektów i pasa ruchu, umożliwia również analizowanie danych dotyczących charakterystyki odcinka oraz sytuacji drogowej. Wymiana danych pomiędzy pojazdem roboczym jadącym z przodu a poruszającym się za nim pojazdem zabezpieczającym realizowana jest przez sieć WiFi, a wyświetlacze w obu pojazdach pokazują stan pracy bezzałogowego prototypu.

Kiedy kierowca aktywuje wszystkie systemy i opuści kabinę kierowcy w TGM, ten skręca, przyspiesza i hamuje samoczynnie, poruszając się przy tym w określonej odległości za jadącym z przodu pojazdem. W przypadku zakłóceń automatycznie się zatrzymuje. Podczas przejeżdżania przez krytyczne miejsca, takie jak wjazdy czy wyjazdy, możliwe jest zbliżenie prototypu do pojazdu jadącego z przodu na odległość kilku metrów i cyfrowe "doczepienie".

Projekt aFAS - testy drogowe

W pierwszych latach system testowany był tylko na odcinkach testowych MAN, a w drugiej połowie 2017 roku na zamkniętych odcinkach placu budowy w Hesji, po czym trafił z powrotem do projektantów w Monachium. Na podstawie uzyskanych doświadczeń możliwa była dalsza optymalizacja prototypu MAN TGM, po czym od początku kwietnia 2018 roku poruszał się on w realnym ruchu pilotażowym po autostradach w Hesji.

W czerwcu projekt aFAS został pomyślnie zakończony. Uzyskane przy tym doświadczenia zostaną wykorzystane przez MAN podczas przyszłej produkcji seryjnej oraz dalszych projektów testowych i badawczych związanych z zagadnieniem automatycznej i autonomicznej jazdy, jak na przykład platooning.