Bus of the Year 2019

Mercedes-Benz Citaro Hybryd - Bus of the Year 2019

Na targach IAA w Hanowerze przyznano również tytuły Autobus Roku 2019.

W kategorii Bus of the Year 2019 nagrodę otrzymał miejski autobus z napędem hybrydowym Mercedes-Benz Citaro. Ze szczególnym uznaniem podkreślono fakt, że nowa technologia hybrydowa jest oferowana na całym rynku dla nadzwyczaj szerokiej gamy autobusów miejskich zarówno z silnikami wysokoprężnymi jak i gazowymi. Dzięki tej technologii już i tak wyjątkowo ekonomiczne silniki spalinowe Mercedes-Benz po raz kolejny zadziwiają znacznie większą wydajnością.

Hybrydowy autobus Mercedes-Benz Citaro

Zasada działania Citaro hybrid jest bardzo prosta: Dodatkowy silnik elektryczny pracuje jako generator podczas wyhamowywania autobusu i zamienia energię hamowania na energię elektryczną. Uzyskany w ten sposób prąd jest przechowywany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą superkondensatorów. Jest on dostępny dla silnika elektrycznego, którego zadaniem jest wspieranie silnika spalinowego, przede wszystkim podczas ruszania. Moc silnika elektrycznego osiąga maksymalnie 14 kW, a moment obrotowy 220 Nm. Zasobnik energii zbudowany jest z dwóch modułów, które odpowiadają sprawdzonym modułom rekuperacji i są zamontowane na dachu, co pozwoliło zaoszczędzi
miejsce w pozostałej części pojazdu.

Techniczna realizacja hybrydowej koncepcji odegrała zasadniczo bardzo istotną rolę w ocenie eksperckiego jury. I tak w autobusie zrezygnowano ze skomplikowanej a tym samym kosztownej sieci wysokiego napięcia, a zamiast niej autobus, jako pierwszy pojazd użytkowy, wyposażony został w osobną się 48 V - analogicznie do samochodów osobowych Mercedes-Benz z napędem hybrydowym. W efekcie tego możliwe było utrzymanie niewielkich rozmiarów przestrzeni montażowej a wnętrze nie wymagało zmian, dzięki czemu nie trzeba było usuwa ani jednego siedzenia dla pasażerów. Dodatkowa masa wynosi zaledwie 156 kg.

Autobus Roku 2019 

W swojej standardowej wersji Citaro hybrid jest pojazdem jednoczłonowym o maksymalnej masie całkowitej 18 t i oferującym do 105 miejsc pasażerskich, natomiast wersja przegubowa mieści 159 miejsc pasażerskich. Ponadto instalacja 48 V stanowi układ niskonapięciowy i jest łatwa w obsłudze. Zespoły pomocnicze pozostają niezmienione i są napędzane konwencjonalnie. Okresy międzyobsługowe, które w Citaro hybrid przypadają na przebieg 60 000 km lub raz na rok, są także identyczne. Dotyczy to również wszystkich punktów konwencjonalnego napędu podlegających przeglądom.

Sustainable Bus of the Year 2019

Zwycięzcami w tym konkursie, którego nagrody rozdano w pierwszym dniu IAA w Hanowerze (kategorie: autobus miejski, międzymiastowy i autokar do podróży długodystansowych) zostały:

- Urban - 18 metrowy elektryczny IVECO Crealis

- Intercity - Mercedes-Benz Citaro U 

- Coach - wzór doskonałego design-u i estetyki Volvo 9900

 

 

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL