Nowy Actros - ciężarówka prawie autonomiczna

Nowy Mercedes Benz Actros 2018

Mercedes-Benz Trucks wprowadza, nowym Actrosie, standardową możliwość jazdy częściowo zautomatyzowanej ‒ nowy system Active Drive Assist, który potrafi hamować, przyspieszać i kierować pojazdem.

System ten umożliwia jazdę częściowo zautomatyzowaną nie tylko w wybranych, ale we wszystkich zakresach prędkości. Ponadto w w nowym Actrosie w jeszcze większym stopniu poprawiono aerodynamikę dodając system MirrorCam i nowe spojlery boczne. Na uwagę zasługuje rówbnież ystem Predictive Powertrain Control (PPC), który inteligentnie steruje tempomatem i skrzynią biegów, pracuje znacznie wydajniej, a dzięki rozszerzonym mapom cyfrowym, można go teraz używać także na trasach podmiejskich. Zastosowano też nowe, paliwooszczędne przełożenia tylnej osi.

Pierwszy samochód ciężarowy wyposażony standardowo w MirrorCam

Kamery zastępujące lusterka zewnętrzne były dotąd znane z reguły z pojazdów koncepcyjnych. Od teraz Mercedes-Benz Trucks w pełni korzysta z zalet tego rozwiązania technicznego: wprowadza na rynek nowego Actrosa ‒ ciężarówkę, która jest pierwszym na świecie seryjnym pojazdem wyposażonym w MirrorCam.
W miejsce tradycyjnych lusterek głównych i szerokokątnych system ten opiera się całkowicie na kamerach cyfrowych i wyświetlaczach. Zapewnia przy tym znacznie lepszą widoczność na wszystkie strony, a jego efektywność wykracza poza wymogi prawne. Oprócz związanego z tym wzrostu bezpieczeństwa, rezygnacja z lusterek obniża zużycie paliwa, ponieważ kompaktowe kamery cyfrowe mają ogromne zalety aerodynamiczne.

Active Brake Assist 5 ‒ asystent hamowania awaryjnego

Active Brake Assist 5 pomaga kierowcy w obliczu niebezpieczeństwa najechania na inny pojazd bądź kolizji z pieszym przecinającym tor jazdy samochodu, idącym z przeciwka lub poruszającym się tym samym pasem ruchu – w razie potrzeby wykonując także automatyczne pełne hamowanie. Nowością jest oparcie Active Brake Assist 5 na kombinacji systemu czujników radarowych i systemu kamer, dzięki której może on jeszcze lepiej monitorować przestrzeń przed pojazdem i reagować na pieszych.

Nowy Actros ze zmodyfikowanym kokpitem multimedialnym

Głównym źródłem informacji w przyszłościowym, cyfrowym miejscu pracy kierowcy są dwa standardowe interaktywne ekrany. Oprócz istotnych dla kierowcy podstawowych informacji wizualizują one także działanie systemów asystujących. Komunikacja sieciowa w Actrosie stała się rzeczywistością: Apple CarPlayTM i Android Auto umożliwiają podłączanie smartfonów. Aplikacje pomagają kierowcy w realizacji zadań transportowych. Truck Data Center, stanowiący bazę wszystkich rozwiązań w zakresie łączności sieciowej, stale łączy ciężarówkę z chmurą. Wartością dodaną dla przedsiębiorców jest możliwość kontrolowania samochodu ciężarowego w czasie rzeczywistym przez Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime. Natomiast komfort obsługi przez kierowcę zwiększa dodatkowo nowy standardowy kluczyk z pilotem radiowym.

Nowość: Active Drive Assist

Najważniejszą innowacją w nowym Actrosie jest jednak Active Drive Assist - system zautomatyzowanej jazy ‒ zwiększa bezpieczeństwo oraz odciąża kierowcę w stresowych sytuacjach. W odróżnieniu od systemów działających jedynie od określonej prędkości, Active Drive Assist umożliwia kierowcy częściowo zautomatyzowaną jazdę we wszystkich zakresach prędkości ‒ po raz pierwszy w seryjnie produkowanej ciężarówce. Nowością jest aktywne prowadzenie poprzeczne, a także połączenie prowadzenia wzdłużnego i poprzecznego we wszystkich zakresach prędkości pojazdu, możliwe dzięki integracji informacji z czujników radarowych i kamer.
Active Drive Assist bazuje na sprawdzonym systemie automatycznego utrzymywania odległości z funkcją Stop-and-go oraz asystencie utrzymania pasa ruchu. Active Drive Assist wyhamowuje ciężarówkę, gdy zbliży się ona za bardzo do poprzedzającego pojazdu, a następnie przyspiesza ją do ustawionej prędkości. Ponadto aktywnie utrzymuje pojazd na pasie ruchu. Jeśli zaistnieje niebezpieczeństwo niezamierzonego zjazdu z pasa ruchu, wtedy Active Drive Assist ingeruje, samoczynnie sprowadzając pojazd z powrotem na pas. Odstęp od poprzedzającego pojazdu i pozycję na pasie ruchu można przy tym regulować wielostopniowo w menu systemów asystujących.

Prowadząc pojazd na pasie, system ten za pomocą kamery orientuje się według oznaczeń na jezdni po obu stronach drogi. Po rozpoznaniu oznaczenia i jego niezamierzonym przecięciu Active Drive Assist emituje ostrzeżenie zarówno wizualne, jak i dźwiękowe oraz aktywnie sprowadza pojazd z powrotem na pas. Co istotne dla bezpieczeństwa, funkcja aktywnego sprowadzania na pas działa także wtedy, gdy kierowca dezaktywował Active Drive Assist.
Częściowo zautomatyzowana jazda z systemem Active Drive Assist może być wsparciem dla kierowcy na prostych drogach, lekkich zakrętach, w gęstym ruchu drogowym oraz w spowolnionym ruchu na autostradzie.

W samoczynnym kierowaniu pojazdem na pasie ruchu system Active Drive Assist wykorzystuje również nowy wspomagany elektrohydraulicznie układ kierowniczy Servotwin. W sytuacjach, w których pojazd nie porusza się w trybie częściowo zautomatyzowanym, układ Servotwin zwiększa moment wywierany przez kierowcę na kierownicę, wytwarzając moment dodatkowy ‒ i w ten sposób polepsza komfort jazdy. To znacznie ułatwia na przykład manewrowanie na małej przestrzeni.
Wszystkie systemy asystujące w nowym Actrosie harmonijnie ze sobą współpracują i nawzajem się wspierają. Aby zapewnić wydajną pod względem zużycia paliwa technikę jazdy, Active Drive Assist działa zawsze zgodnie z ustawieniami ulepszonego Predictive Powertrain Control. Ponadto do rejestrowania ruchu drogowego przed pojazdem Active Drive Assist wykorzystuje ten sam zmodernizowany układ radarów i kamer, co nowy Active Brake Assist 5.

Predictive Powertrain Control

Obniżenie zużycia paliwa w ruchu podmiejskim osiągnięto szczególnie dzięki rozszerzonej funkcjonalności inteligentnego sterowania tempomatem i skrzynią biegów Predictive Powertrain Control. Oprócz satelitarnego systemu lokalizacji pojazdu nowy system Predictive Powertrain Control korzysta z precyzyjnych cyfrowych map drogowych, danych topograficznych oraz informacji o kształcie zakrętów, geometrii skrzyżowań i rond oraz o znakach drogowych. W ten sposób system ten optymalizuje technikę jazdy nie tylko na wzniesieniach czy spadkach terenu, ale także na krętych drogach podmiejskich, na których używanie tempomatu było dotąd problematyczne. Wszystko to ma na celu unikanie niepotrzebnego hamowania, przyspieszania czy przełączania biegów, maksymalnie paliwooszczędną jazdę ciężarówki oraz zapewnienie optymalnego wsparcia kierowcy w jego pracy.
Ponadto współpraca systemu Predictive Powertrain Control z systemem automatycznego utrzymywania odległości zwiększa wydajność paliwową. System automatycznego utrzymywania odległości udostępnia w tym celu informacje o poprzedzających pojazdach, aby inteligentny tempomat mógł optymalnie zaplanować operacje zmiany biegów i regulację prędkości oraz najlepiej jak to możliwe wykorzystać rozpęd samochodu.
Po raz pierwszy w nowym Actrosie Predictive Powertrain Control może skorzystać z nowego trybu jazdy Economy+ w systemie automatycznego przełączania biegów PowerShift 3, zaprojektowanego aby jeździć jeszcze oszczędniej. W wyposażeniu standardowym w dalszym ciągu dostępne są programy jazdy Standard/Eco/Power.
Następna nowość: ulepszony system Predicitve Powertrain Control jest dostępny również dla pojazdów do transportu ciężkiego do 120 ton, pojazdów z napędem na wszystkie koła, napędem Hydraulic Auxiliary Drive albo wyposażonych w turbosprzęgło z retarderem.

"Leading in Efficiency" ‒ nowe przełożenie tylnej osi dla Actrosa z silnikiem OM 471

Kolejnym elementem wpływającym na obniżenie zużycia paliwa jest nowe standardowe przełożenie osi tylnej, którą zoptymalizowano pod względem masy. Dotychczasowe przełożenie i = 2,533 zredukowano do i = 2,412. Dzięki zastosowaniu zoptymalizowanej pod względem masy skrzyni biegów G211, to nowe przełożenie jest teraz dostępne dla wszystkich nowych Actrosów wyposażonych w 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 471 drugiej generacji oraz ogumienie 315/70 R 22,5. Jest ono opłacalne zarówno na autostradach, jak i w ruchu podmiejskim.

Actros NGT ‒ nowy Mercedes Actros z napędem gazowym

Redukcja emisji CO2 o około jedną czwartą przy zastosowaniu gazu ziemnego, niemalże neutralny bilans CO2 przy zastosowaniu biogazu, a ponadto niska emisja hałasu i zerowa emisja drobnego pyłu – silniki napędzane gazem mają oczywiste zalety z punktu widzenia użytkownika pojazdu, który chce szybko obniżyć emisję. Dlatego teraz oferujemy także nowego Actrosa NGT, wyposażonego w silnik napędzany gazem i standardową automatyczną skrzynię biegów z przekładnią hydrokinetyczną. Zastosowano w nim ultranowoczesny doładowany 6-cylindrowy silnik rzędowy M 936 G o mocy 222 kW (302 KM).
Actros NGT, dostępny jako pojazd dwu- lub trzyosiowy bez przyczepy, stanowi pożądaną alternatywę w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, przy codziennych trasach o długości do 250 km. Jego wysoce stabilne zbiorniki wykonane ze stali i kompozytu mieszczą 4 x 145 litrów gazu. Opcjonalnie można je rozszerzyć o dodatkowe 4 x 100 litrów gazu.

Nowego Actrosa można zamawiać już po targach pojazdów użytkowych IAA 2018, czyli z końcem września br. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom wiosną przyszłego roku. 

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL