Nowe znaki drogowe w dużych miastach

Nowe znaki drogowe w dużych miastach

Znaki drogowe w związku z Ustawą o elektromobilności

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekty nowych znaków drogowych dotyczące wjazdu pojazdów do strefy czystego transportu i koniec strefy czystego transportu.

W dniu 29 sierpnia br. weszły w życie przepisy rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które wprowadza dwa nowe znaki drogowe do oznaczania granic strefy czystego transportu: D-54 strefa czystego transportu oraz D-55 koniec strefy czystego transportu.

Strefa czystego transportu - dla kogo

Wprowadzenie stref czystego transportu dotyczy władz większych miast, wyznaczając je w centrach miast lub dzielnicach ze ścisłą zabudową śródmiejską. Strefy czystego transportu mogą tworzyć władze miast liczące powyżej 100 tys. mieszkańców.

Transport ekologiczny

Samorządy mogą wyznaczać strefy, do których wjeżdżać mogą wyłącznie samochody tzw. ekologiczne. Są to pojazdy z napędem elektrycznym, na gaz ziemny (CNG) i wodór. Zatem samochody zasilane LPG nie będą miały prawa wjazdu do stref czystego transportu. Wyjątek stanowią auta mieszkańców i służb miejskich.

Jest jednak wyjątek - w godzinach 9–17 do stref czystego transportu będą mogły wjechać również inne samochody, ale pod warunkiem wniesienia opłaty. Godzina przebywania w strefie będzie kosztować 2,5 zł.

Oznaczenie pionowe i poziome

Przepisy rozporządzenia, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych, zmienionej ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ustalają także sposób oznaczania znakami pionowymi i poziomymi stanowisk postojowych dla pojazdów elektrycznych, pojazdów napędzanych gazem ziemnym.

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.