ABS ma 40 lat

ABS ma 40 lat

W sierpniu 1978 roku firmy Mercedes-Benz i Bosch prezentowały w Untertürkheim światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).

Ten cyfrowy system wspomagający na nowo zdefiniował współpracę pomiędzy kierowcą a samochodem. Od końca 1978 r. ABS był opcjonalnie dostępny w ówczesnym Mercedesie Klasy S (typoszereg 116). Jego wprowadzenie 40 lat temu zapoczątkowało również unikalną historię innowacji w dziedzinie systemów wsparcia – historię, która zaowocowała stworzeniem całej gamy układów wspomagających z dziedziny komfortu i bezpieczeństwa Mercedes-Benz Intelligent Drive.

Mercedes-Benz Intelligent Drive

Tak Mercedes-Benz wyjaśniał zasadę działania ABS-u w broszurze opublikowanej 40 lat temu: "Wykorzystując komputer, system zapobiegający blokowaniu kół monitoruje zmiany w prędkości obrotowej każdego z kół podczas hamowania. Jeśli prędkość zmniejsza się zbyt szybko (np. w trakcie hamowania na śliskiej nawierzchni) i wystąpi ryzyko poślizgu koła, komputer automatycznie redukuje ciśnienie w układzie hamulcowym. Koło powtórnie przyspiesza, a ciśnienie zostaje powtórnie zwiększone i następuje ponowne przyhamowanie. Proces ten powtarza się wielokrotnie w ciągu kilku sekund". To, co w czasach prostych układów elektrycznych i elektronicznych brzmiało skomplikowanie, naprawdę sprawdzało się w praktyce: czy to na mokrej, oblodzonej, czy zaśnieżonej nawierzchni, ABS był w stanie zapewnić maksymalną fizycznie możliwą siłę hamowania bez blokowania kół i pozwalał zachować kierowalność pojazdu nawet w obliczu awaryjnego hamowania.

40 lat temu

W chwili swojej premiery 40 lat temu ABS był ledwie o krok o debiutu w produkcji seryjnej: pod koniec 1978 r. pojawił się na liście opcji Mercedesa Klasy S (seria 116). Wymagał wówczas dopłaty 2217,60 marek niemieckich (DM). Dwa lata później był już na życzenie dostępny we wszystkich autach osobowych producenta ze Stuttgartu. W 1981 r. Mercedes-Benz wprowadził ABS w modelach użytkowych. A od października 1992 r. układ należał do standardowego wyposażenia wszystkich pojazdów osobowych spod znaku trójramiennej gwiazdy. Dziś to oczywistość praktycznie dla każdego wytwórcy samochodów na świecie – dzięki kulturze innowacji panującej w Mercedes-Benz.

Magiczna chwila

Premiera ABS-u stanowiła magiczną chwilę w unikalnej historii innowacyjnych cyfrowych systemów wspomagających Mercedes-Benz. Jego historia w Mercedesie sięga jednak znacznie wcześniej, aż do lat 50. ubiegłego stulecia. W 1953 r. Hans Scherenberg, ówczesny szef designu Mercedes-Benz, złożył wniosek o udzielenie patentu na system zapobiegający blokowaniu kół pojazdu w trakcie hamowania. I chociaż podobne rozwiązania istniały już wtedy w lotnictwie (układ antypoślizgowy) i kolejnictwie (ochrona antypoślizgowa Knorr), samochód był konstrukcją szczególnie skomplikowaną, z wyjątkowo wysokimi wymogami co do czujników, przetwarzania sygnałów oraz sterowania. Przykładowo, podzespoły musiały bezbłędnie rejestrować opóźnienie i przyspieszenie kątowe kół, także w zakrętach oraz na nierównych nawierzchniach i w warunkach silnego zanieczyszczenia.
W 1963 r. w oddziale zaawansowanych projektów ruszyły konkretne prace nad elektronicznohydraulicznym systemem kontroli hamulców. W 1966 r. firma rozpoczęła współpracę ze specjalistą w dziedzinie elektroniki – firmą Teldix, przejętą później przez Boscha. Efekt prac zaprezentowano w 1970 r., gdy Hans Scherenberg, który w międzyczasie został szefem rozwoju Daimler-Benz, pokazał przedstawicielom mediów na torze w Untertürkheim analogowocyfrowy system zapobiegający blokowaniu kół "Mercedes-Benz/Teldix AntiBloc
System". Wykazano wówczas, że rozwiązanie rzeczywiście działa.

Narodziny Intelligent Drive

Pomyślny rozwój cyfrowych systemów wsparcia w samochodach Mercedes-Benz miał swój początek właśnie w premierze układ zapobiegającemu blokowaniu kół podczas hamowania. To między innymi czujniki ABS-u posłużyły za podstawę działania dla kolejnych systemów, takich jak kontrola trakcji ASR (1985), kontrola stabilności ESP® (1995), wspomaganie hamowania BAS (1996) czy adaptacyjny tempomat DISTRONIC (1998). Z czasem dołączały do nich coraz wydajniejsze czujniki, takie jak czujnik stopnia odchylenia ESP®, radar DISTRONIC, a później także kamery, czujniki ultradźwiękowe czy GPS-u.

Układ ABS w Mercedesie

Już od 1978 r. poszczególne cyfrowe układy wspomagające Mercedes-Benz systematycznie wyznaczały wzorce dla całej branży. To samo odnosi się do inteligentnego łączenia systemów celem tworzenia zaawansowanych rozwiązań ochronnych. To, co zaczęło się jako zintegrowane podejście do bezpieczeństwa, na przełomie stuleci wzbogaciło się o prewencyjną ochronę PRE-SAFE®, a obecnie przybrało formę całej rodziny systemów wsparcia o nazwie Intelligent Drive. Samochód nigdy nie był tak inteligentny jak dzisiaj – i zawdzięcza to historii innowacji Mercedes-Benz. Historii, która zaczęła się 40 lat temu, wraz z premierą układ zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS)

Przeczytaj też:
Mercedes-Benz klasa T - pierwsze informacje

Dla kogo? Ekskluzywny van został zaprojektowany dla rodzin i wszystkich tych, którzy lubią aktywnie spędzać wolny czas i potrzebują dużo miejsca oraz maksymalnej funkcjonalności bez rezygnacji z komfortu.

Zmiany w zarządzie ACEA

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wyznaczyło nowego prezesa, który będzie kierował działem autobusów i autokarów. Został nim Rudi Kuchta, który w MAN Truck & Bus pełni funkcję Senior Vice President Product & Sales Bus.

 

Wsparcie w ramach Tarczy Antykryzysowej dla klientów Mercedes-Benz Leasing z branży przewozów autokarowych

Przewoźnicy autokarowi będą mogli skorzystać z pożyczki z przeznaczeniem na spłatę bieżących rat leasingowych.

 

Ruszył ogólnoeuropejski program Mercedes-Benz Vans w Polsce dla pojazdów dostawczych

Dzięki Mercedes-Benz Certified klient kupujący używanego vana Mercedes-Benz zyska pewność, że został on uprzednio gruntownie prześwietlony przez autoryzowanych techników i uzyskał odpowiedni certyfikat.

 

Elektryczny Mercedes-benz Sprinter z elektrycznym agregatem chłodniczym - testy trwają

Thermo King oraz Trane Technologies ogłosiły dziś podjęcie współpracy z Mercedes-Benz AG, której celem jest opracowanie w pełni elektrycznego prototypu dostawczego samochodu chłodniczego na podwoziu Mercedes-Benz eSprinter.

 

Jak radzi sobie Mercedes-Benz Unimog w trudnych warunkach odśnieżania

Gdy potężna śnieżyca zniechęca do wystawiania nosa na zewnątrz, to idealna pogoda dla Unimoga.

Międzymiastowy autobus Setra jako mobilne laboratorium Covid 19

Daimler Buses wspiera walkę z Coovid-19 udostępniając autobus do testów.

 

Wózki dziecięce Mercedes-Benz AMG w ofercie koncernu samochodowego

Są dobre wiadomości dla rodziców, którzy poszukują dla swoich pociech praktycznego i eleganckiego środka transportu - w sportowym stylu.

 

TruckStore w Komornikach z nowym obiektem sprzedaży używanych ciężarówek

TruckStore – należąca do Daimler AG europejska sieć sprzedaży używanych samochodów ciężarowych znajduje się w Polsce w dwóch lokalizacjach: podwarszawskim Nadarzynie oraz w Komornikach koło Poznania.

 

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL

Wyszukiwarka

Informacje