×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Kolejne miasto postawiło na ekologię

Kolejne miasto postawiło na ekologię

Umowa na dostawę hybryd plug-in i stacji ładowania dla Grudziądza

Miasto Grudziądz i Volvo Polska podpisały dziś umowę na dostawę 7 autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy). To już drugie w tym roku - po Inowrocławiu - zamówienie na te autobusy w Polsce. Volvo zainstaluje też w mieście stacje szybkiego i wolnego ładowania.

Po rozstrzygnięciu pod koniec czerwca przetargu na dostawę autobusów miejskich o napędzie hybrydowym typu plug-in oraz stacji wolnego i szybkiego ładowania, w którym wybrana została oferta Volvo, dziś Miasto Grudziądz i Volvo Buses podpisały umowę. Volvo dostarczy do Grudziądza 7 pojazdów Volvo 7900 Electric Hybrid, które wyposażone będą m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania smartfonów, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. Volvo zainstaluje ponadto w mieście 2 stacje szybkiego ładowania - na trasie autobusów oraz 7 stacji wolnego ładowania w zajezdni.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do Polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich porusza się autobus), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu.

Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast.

- Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie. - mówi Małgorzata Durda.

–  Po raz pierwszy, na stałe, na ulice naszego miasta wyjadą autobusy hybrydowe. Do tej pory mieliśmy jedynie możliwość testowania tego typu pojazdów, dziś podpisaliśmy umowę, dzięki której grudziądzka komunikacja miejska wzbogaci się o nowoczesne i ekologiczne autobusy. Wierzę, że to nie ostatnia tego typu inwestycja, a dzięki realizacji projektu współfinansowanego ze środków unijnych „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru autobusowego”, zyskamy nie tylko nowoczesne pojazdy, stacje ładowania, ale planujemy również przebudowę 3 ulic. - mówi Prezydent Grudziądza Robert Malinowski.  

Autobusy Volvo trafią do Grudziądza w ciągu dziewięciu miesięcy od daty złożenia zamówienia - bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie projektowane są w całości przez polskich inżynierów i produkowane seryjnie od 2010 roku.

W Polsce hybrydy Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a ostatnio firma wygrała przetargi na dostawę tego typu pojazdów do Krakowa, Jeleniej Góry, Białegostoku i Krosna. W ub. roku Volvo dostarczyło 35 hybryd do Sosnowca – to największa obecnie w Polsce flota autobusów o napędzie hybrydowym. Oprócz Polski Volvo podpisało do tej pory umowy na dostawę zelektryfikowanych autobusów do Wielkiej Brytanii, Danii, Luksemburga, Holandii, Norwegii, Singapuru i Szwecji. Na całym świecie Volvo sprzedało do tej pory ponad 4000 zelektryfikowanych autobusów.

Przeczytaj też:
Bezpłatne szkolenie dla młodych kierowców w Wieluniu Bezpłatne, praktyczne szkolenia "Profesjonalni Kierowcy" odbędą się 21 listopada w Wieluniu. Właśnie trwają zapisy.
Profesjonalni... z kolejną akcją Rusza VIII edycja akcji Profesjonalni Kierowcy. Spinanie zestawu, podpinanie naczepy, jazdy dynamiczne po drogach, manewry i slalomy – warsztaty dla młodych kierowców.
Profesjonalni Kierowcy 2023 - trwają zapisy Właśnie ruszyły zapisy na pierwsze szkolenie VIII edycji.
Volvo Buses kończy działalność w Polsce Firma podjęła decyzję o stopniowym wygaszeniu i zamknięciu fabryki we Wrocławiu w 2024 roku.
Ciężarowe w górę W październiku 2022r. zarejestrowano 3742 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+24,8%) i więcej o 12,4% niż we wrześniu br. jest to niewątpliwie bardzo optymistyczna wiadomość.
IKEA, Volvo Trucks Polska i Grupa Raben dostawy Volvo FM Electric do fabryki IKEA IKEA Industry, Volvo Trucks i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie zeroemisyjnego transportu towarów w Polsce.
Profesjonalni Kierowcy - wystartowały zapisy do siódmej edycji W ramach programu Volvo Trucks organizowane są bezpłatne szkolenia dla kierowców, którzy obecnie nie pracują w zawodzie. Zapisy do VII edycji programu właśnie wystartowały.
Modyfikacje w silnikach Volvo Trucks Volvo Trucks wprowadza szereg istotnych modyfikacji w swoich silnikach 11- i 13-litrowych spełniających normę emisji spalin Euro 6, których celem jest zapewnienie niższego zużycia paliwa przy jednoczesnej poprawie właściwości jezdnych.
Profesjonalni kierowcy wystartowali po raz szósty Dziś odbyła się inauguracja akcji Volvo Trucks wraz z partnerami: MJM Brokers, Volvo Financial Services (VFS), MAK Ubezpieczenia, Phillips Poland, Wielton, Continental, PKO Leasing, Ergo Hestia oraz Shell Polska.