Rozwój elektrycznych samochodów ciężarowych

Rozwój elektrycznych samochodów ciężarowych

MAN przedstawia praktyczny, elektryczny samochód ciężarowy na bazie TGM

W ramach konferencji prasowej przed targami IAA w Berlinie firma MAN Truck & Bus przedstawi kolejny etap w rozwoju elektrycznych samochodów ciężarowych: całkowicie elektryczny e-truck MAN na bazie TGM, przeznaczony do miejskich zastosowań w logistyce towarowej. Koncepcja pojedynczego podwozia 6x2 z segmentu umiarkowanego ruchu dystrybucyjnego będzie od jesieni testowana z różnymi nadwoziami przez dziewięć firm członkowskich austriackiego konsorcjum CNL w ramach praktycznego wykorzystania w realnej logistyce dystrybucyjnej.

Już od 2009 roku firma MAN Truck & Bus pracuje nad nowymi rozwiązaniami w zakresie zaopatrzenia i wywozu odpadów w środowisku miejskim. Miasta stają przed coraz większym wyzwaniem zapewnienia swoim mieszkańcom zdrowego klimatu oraz pogodzenia ich oczekiwań wobec jakości życia ze śródmiejskim transportem towarowym i dostawczym. Należy do tego rozwijanie koncepcji dotyczących przestrzennego i czasowego ograniczenia i przeniesienia ruchu, jak również opracowywanie nowych sposobów wykorzystania powierzchni oraz nowych koncepcji mobilności.

W ramach konferencji prasowej przed targami IAA spółka MAN Truck & Bus zaprezentowała kolejny krok w kierunku e-mobilności pojazdów użytkowych: całkowicie elektryczną e-ciężarówkę z pojedynczym nadwoziem i z ramą z wymienną rampą o konfiguracji osi 6x2. 26-tonowy pojazd na bazie TGM jest wyposażony w akumulatory, które mogą zostać zamontowane pod kabiną kierowcy oraz na ramie z boku, dlatego zapewnia zasięg nawet do 180 km. Resorowanie powietrzne na przedniej i tylnej osi gwarantuje możliwość dopasowania do każdej sytuacji załadunku w mieście. Umieszczony centralnie w ramie silnik elektryczny zapewnia moc 264 kW i przesyła moment obrotowy 3100 Nm na koła napędowe w sposób bezprzekładniowy. Ten przeznaczony do klasycznego zastosowania w logistyce miejskiej pojazd nadaje się do najróżniejszych wersji nadwozia, od furgonu hermetycznego lub chłodni po nadwozia do zbiórki odpadów. Niezbędny do tego napęd dodatkowy jest również elektryczny.

Nowe, całkowicie elektryczne podwozie MAN TGM 6x2 stanowi techniczną podstawę dla dziewięciu pojazdów, które od jesieni 2018 roku przeznaczone są do testowania w praktyce przez dziewięć przedsiębiorstw członkowskich austriackiej Rady ds. zrównoważonej logistyki (CNL). Będą to przede wszystkim podwozia 6x2 do ciężarówek-chłodni, pojemników wymiennych oraz nadwozi do transportu napojów. Zakres testowania obejmuje jednak również połączenie ciągnika i naczepy na bazie MAN TGM. Wnioski z testów praktycznych z wykorzystaniem pojazdów testowych zostaną uwzględnione podczas przyszłej produkcji seryjnej samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.

Program rozwoju i testowania e-ciężarówek stanowi część harmonogramu e-mobilności firmy MAN Truck & Bus dla śródmiejskich rozwiązań transportowych, które od 2021 roku mają stanowić część oferty produktowej. Autobusy i ciężarówki wykorzystują przy tym wspólny element modułowy eMobility, który w przyszłości będzie dostępny do najróżniejszych zastosowań.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL