Nowa ustawa o tachografach

Nowa ustawa o tachografach

Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o tachografach i nowelizacji ustawy o transporcie drogowym

Nowa ustawa o tachografach, którą z poprawkami Senatu przyjął Sejm zakłada poprawę bezpieczeństwa systemu (ograniczenie manipulowania danymi rejestrowanymi przez urządzenia, zwiększenie wiarygodności warsztatów wykonujących instalacje, naprawy, przeglądy), zwiększenie sprawności jego kontroli oraz egzekwowania przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Dwie poprawki senackie  poprawiają spójność terminologii przepisów i korygują błędne odesłanie w ustawie. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Sejm zgodził się także na doprecyzowanie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym dostosowującej polskie prawo do przepisów unijnych przyjmując stosowną poprawkę Senatu.

Nowelizacja przewiduje lepszy nadzór nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, ma także na celu eliminowanie nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami oraz zapewnienie większej ochrony rynku wewnętrznego przed nieuczciwą konkurencją ze strony przewoźników spoza UE. Ponadto doprecyzowuje obowiązujące przepisy dotyczące kontroli przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego.

W ustawie wprowadzono m.in. kategoryzację tzw. poważnych naruszeń obowiązków i warunków przewozu drogowego: „najpoważniejsze naruszenia” – NN, „bardzo poważne naruszenia” – BPN i „poważne naruszenia” – PN. Winno to pozwolić na zautomatyzowanie wymiany informacji między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE, jeśli chodzi o tę kategorię  naruszeń  przepisów unijnych (i ich kwalifikacji), które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego (wymóg dobrej reputacji jest niezbędny do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego).

Ponadto nowe regulacja zakładają, że „poważne naruszenie”, „bardzo poważne naruszenie” lub „najpoważniejsze naruszenie” może być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez kierowcę. Samo wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji uzależnione będzie od częstotliwości występowania naruszeń.

W przypadku wykonywania transportu intermodalnego wysyłający będzie zobowiązany  sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację, w której prawidłowo określi masę kontenera lub nadwozia wymiennego. Natomiast przewoźnik drogowy będzie musiał okazać deklarację na żądanie uprawnionego organu kontroli (np. Inspekcji Transportu Drogowego).  
Źródło: PISiL

Przeczytaj też:
Legalizacja tachografu – obowiązkowy krok w branży transportowej Legalizacja tachografu to proces, który dla wielu przedsiębiorców transportowych jest równoznaczny z dopełnieniem formalności prawnych.
Jazda bez karty w tachografie - Szwedzi mają na to sposób Skandynawska firma z siedzibą w szwedzkim mieście Örnsköldsvik opracowała system, który uniemożliwia uruchomienie silnika, jeśli karta kierowcy nie jest włożona do tachografu.
Informacja dla użytkowników tachografów VDO DTCO 4.0 - jest możliwość zmiany oprogramowania Wobec wymagań, jakie stawia przed użytkownikami Pakiet Mobilności, producent tachografów DTCO 4.0 wprowadza możliwość aktualizacji oprogramowania.
Rejestracja przekroczenia granic w tachografie w ciężarówce Praca polegająca na przewozach wykonywanych przez polskich przewoźników za granicą stanowi aż 64 proc. ich całkowitej działalności. Choć pandemia Covid-19 nie przystopowała rozwoju polskiego transportu, przewoźnicy stoją przed kolejnymi wyzwaniami – tym razem związanymi z Pakietem Mobilności.
Co z tachografami po 2 lutym 2020? Od tego jaki masz tachograf, w swojej ciężarówce, zależeć będzie czy spokojnie przekroczysz granicę, czy będziesz musiał się zatrzymać.
Zmiana czasu w zegarkach, a co z tachografem? Zmiana czasu następuje dwa razy w roku, a jej celem jest oszczędność energii poprzez większe wykorzystanie światła dziennego.
Holenderskie służby zdalną cyfrową kontrolę tachografów Od  16 sierpnia holenderski Inspektorat ds. Środowiska i Transportu (ILT) rozpocznie cyfrową kontrolę akt tachografów samochodów ciężarowych i autobusów w firmach transportowych.
Nowe urządzenie policji, w ciągu kilku sekund, sprawdza przejeżdżające ciężarówki na autostradzie Policja za pomocą specjalnego systemu technicznego sprawdza informacje z cyfrowego tachografu przejeżdżającej ciężarówki na A 4 koło Budziszyna.
Technologia DSRC wskaże ciężarówki z naruszeniami Europejskie służby kontrolne rozpoczęły już testowanie urządzeń, które wykorzystują DSRC (Dedicated Short-Range Communication), czyli technologię pozwalającą na zdalne sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów w pojazdach ciężarowych.