NCBR oraz Poczta Polska stawiają na elektromobilność

NCBR oraz Poczta Polska stawiają na elektromobilność

Poczta Polska oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce

Kooperacja pozwoli w założeniu na wykorzystanie potencjału logistycznego Poczty Polskiej oraz przełoży się na unowocześnienie jej oferty.

Jak powiedział prezes Zarządu Poczty Polskiej Przemysław Sypniewski: - Poczta Polska już teraz testuje elektryczne pojazdy i chce skorzystać ze współpracy z NCBR, jako szansy na stworzenie auta najlepiej dostosowanego do naszych oczekiwań. Potrzebujemy nie tylko elektrycznych samochodów, ale także wszelkich rozwiązań w dziedzinie automatyki i robotyki, które zwiększą efektywność naszej pracy i będą odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju od 2017 roku zintensyfikowało swoje działania w zakresie wspierania projektów badawczo-rozwojowych w obszarze elektromobilności. Przykładem jest program „Bezemisyjny transport publiczny”, w ramach którego opracowany zostanie polski autobus zeroemisyjny. Według założeń projektu, do końca 2023 roku po krajowych drogach będzie jeździło ponad 1000 nowych, bezemimsyjnych pojazdów.

NCBR jako pierwsza instytucja publiczna finansująca B+R w Polsce zastosowało formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego rynek dla nowatorskich produktów. Ta sama formuła zostanie wykorzystana we wspólnym projekcie NCBR i Poczty Polskiej.

Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Maciej Chorowski, stwierdził: - Do problemu rozwoju elektromobilności podchodzimy w NCBR w sposób kompleksowy. W ciągu ostatnich kilku miesięcy uruchomiliśmy program dotyczący mobilnego magazynu wodoru, który mógłby być wykorzystywany m.in. w pojazdach oraz przygotowujemy się do finansowania prac badawczo-rozwojowych w zakresie infrastruktury ładowania. Współpraca z Pocztą Polską to kolejny krok w stronę rozwoju szeroko rozumianego transportu zeroemisyjnego w Polsce.

W kwietniu Poczta Polska rozpoczęła największe w Polsce testy pojazdów elektrycznych, w których bierze udział dziewięć modeli oferowanych przez polskich producentów. Kierowcy spółki do końca czerwca będą sprawdzać m.in. ładowność, zasięg czy sposób ładowania. Dzięki testom, Poczta Polska ma być w stanie lepiej zdefiniować swoje potrzeby, które staną się punktem wyjścia do sformułowania warunków przetargu, który zostanie ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Jak zauważają sygnatariusze listu intencyjnego, w zdecydowanej większości w ofercie producentów pojazdów elektrycznych znajdują się samochody osobowe, natomiast wybór modeli dostawczych jest stosunkowo ograniczony.

- List Intencyjny zaprasza do bardzo szerokiej współpracy w dziedzinie innowacyjności i elektromobilności. Wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju możliwe jest wsparcie opracowania rozwiązań transportowych oraz ich przetestowanie w warunkach codziennej eksploatacji w naszej Spółce. - powiedział Paweł Skoworotko, członek Zarządu Poczty Polskiej.

Uzupełnienie floty o pojazdy elektryczne pozwoliłoby Poczcie Polskiej na swobodną realizację zadań w strefach czystego transportu. Zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych bezpłatny wjazd do tych stref będą miały tylko pojazdy elektryczne, wodorowe oraz zasilane gazem ziemnym. Już w tym roku granice stref czystego transportu mogą być uchwalane przez samorządy.

Obecnie Poczta Polska dysponuje flotą liczącą ok. 5 tys. pojazdów. Spółka ma nadzieję, że dzięki postawieniu na elektromobilność możliwe będzie poczynienie oszczędności. Kierowcy Poczty Polskiej tankują rocznie ok. 23 mln litrów paliwa.

Artykuły powiązane

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL