Ile możesz zaoszczędzić na dobrych oponach

Ile możesz zaoszczędzić na dobrych oponach

15 państw, w tym Polska, wzięło udział w projekcie kontroli opon


 Ponad 12 tysięcy opon do samochodów osobowych sprawdzili inspektorzy z 15 państw w ramach zakończonej właśnie międzynarodowej akcji MSTyr15. W projekcie wzięły udział: Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Polska, Rumunia, Hiszpania, Szwecja oraz Turcja. Kontrole były finansowane z unijnego programu badań i innowacji Horizon2020, a koordynowała je międzynarodowa organizacja Prosafe.

We wszystkich państwach inspektorzy kontrolowali producentów, importerów i sprzedawców, w tym także sklepy internetowe. Sprawdzali, czy oferowane przez nich opony są odpowiednio oznakowane. Zgodnie z przepisami konsument musi mieć możliwość zapoznania się przed zakupem ze specjalną etykietą – najczęściej występuje ona w formie naklejki na bieżniku, która pozwoli na porównanie trzech ważnych parametrów. To efektywność paliwowa (ważna dla oszczędnych), przyczepność na mokrej nawierzchni (ma wpływ na drogę hamowania) oraz zewnętrzny hałas toczenia. Dwa pierwsze parametry są pokazywane na etykiecie w skali od A (najlepsza) do G (najgorsza), a wartość hałasu jest przedstawiana graficznie w trójstopniowej skali i wyrażana w decybelach. Takie informacje muszą być też uwidocznione w e-sklepach, czy na rachunkach potwierdzających zakup.
 
Wybrane opony badano w niezależnym laboratorium we Francji. Sprawdzano tam, czy rzeczywiste wartości oporu toczenia (przekładają się na efektywność paliwową) i przyczepności na mokrej nawierzchni odpowiadają deklaracjom producenta zamieszczonym na etykiecie. Podczas kontroli inspektorzy sprawdzali też dokumentację techniczną opon.

 W ramach unijnego projektu Inspekcja Handlowa skontrolowała 158 przedsiębiorców – głównie dystrybutorów, ale także kilkunastu importerów. Sprawdziła oznakowanie 1111 partii opon, w tym ponad 800 letnich i ponad 300 zimowych. Do 32 z nich miała zastrzeżenia ze względu na niewłaściwe oznakowanie lub jego brak. W przypadku 12 partii inspektorzy znaleźli nieprawidłowości w dokumentacji technicznej, np. brak danych producenta, odmienne parametry niż na etykiecie. 10 opon z Polski trafiło do francuskiego laboratorium, wszystkie pomyślnie przeszły testy.

- Wyniki kontroli są bardzo dobre. W Polsce zakwestionowaliśmy niecałe 3 proc. partii ze względu na oznakowanie. Oznacza to, że konsumenci mają zapewnione informacje, które pomogą im porównać właściwości opon i dokonać świadomego wyborumówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Dobre opony przekładają się na konkretne oszczędności: - Dzięki oponom klasy A można zaoszczędzić nawet 7,5 proc. paliwa w porównaniu do opon klasy G. Przykładowo – jak wyliczył Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego - na tym samym paliwie na najlepszych oponach dojedziemy z Władysławowa nawet do Bielska-Białej, a na najgorszych – tylko do Katowic.

- Dobre jakościowo opony to także bezpieczeństwo na drodze. W razie awaryjnego hamowania jadąc na oponach klasy A w  hamowaniu na mokrej nawierzchni, zatrzymamy się o kilka długości samochodu wcześniej. To może zdecydować o naszym zdrowiu lub życiu. Warto więc być świadomym konsumentem i świadomie wybierać nowe i dobre opony – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

 Także ogólne wyniki projektu są dość optymistyczne. W sumie w 15 krajach skontrolowano oznakowanie prawie 12 tys. opon, z czego 73 proc. stanowiły letnie, a 27 proc. - zimowe. Najwięcej partii sprawdzono w: Turcji (1246), Niemczech (1238), Polsce (1111), Finlandii (1080) i Irlandii (1080). Ze sprawdzonych etykiet wynika, że w sprzedaży przeważają opony o klasie efektywności paliwowej E i C (a więc o nie najwyższych parametrach). Lepiej jest z przyczepnością na mokrej nawierzchni – tu na rynku jest najwięcej opon klas C i B.

Najwięcej źle oznakowanych opon inspektorzy z 15 krajów znaleźli w sklepach internetowych – zgłosili zastrzeżenia do 627 na 2888 sprawdzonych produktów sprzedawanych on-line. U tradycyjnych sprzedawców zakwestionowali z tego powodu 568 partii opon. Główne problemy to: brak etykiet, niewłaściwe lub brakujące dane, zły format etykiety. Inspektorzy poprosili też prawie 876 przedsiębiorców o dokumentację techniczną. Powinni ją otrzymać w ciągu dwóch tygodni, tymczasem w 10 proc. przypadków nie uzyskali jej w ogóle, a w 40 proc. musieli czekać dłużej – nawet 60 dni. W sumie nieprawidłowości w dokumentacji wystąpiły w 38 proc. sprawdzanych przypadków.

 Do badań laboratoryjnych wytypowano w ramach całego projektu w sumie 131 opon. Sprawdzano, czy zamieszczone na etykietach deklaracje producentów pokrywają się z rzeczywistością. Badania wykazały nieprawidłowości pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni w 5 przypadkach, a pod względem oporu toczenia – w 9.

Zwróć uwagę, czy na oponie lub w jej pobliżu jest etykieta i sprawdź na niej:

efektywność paliwową (ikona z dystrybutorem) - opony najwyższej klasy A pozwolą ci zaoszczędzić do 7,5 proc. paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G,
przyczepność na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem) – na mokrej jedni najszybciej wyhamujesz na oponach klasy A. Przy prędkości 80 km/h twoja droga hamowania będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G,
zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem) - skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek – im więcej z nich jest czarnych, tym auto jedzie głośniej; dodatkowo podawana jest liczba decybeli, jakie wydają opony przy prędkości 80 km/h.
Źródło: UOKIK

Przeczytaj też:
FELGI ALUMINIOWE – JAK WYBRAĆ

Większość z nas wybierając felgi, patrzy przede wszystkim na aspekty estetyczne. Mimo, że wpływają one na wygląd naszego pojazdu, posiadają również szereg innych zalet. Continental zdobywcą nagrody GreenTec Award 2014

Wiodący producent i dostawca opon samochodowych Continental oraz zajmujący się biologią molekularną i ekologią stosowaną Instytut Fraunhofera (IME) na Uniwersytecie w Münster, zostały uhonorowane nagrodą GreenTec Award 2014 za ich wspólny projekt badawczy "RUBIN - Przemysłowe wytwarzanie naturalnego kauczuku z mniszka lekarskiego". Sieć Conti360° Fleet Services

W ciągu zeszłego roku pakiet usług związanych z oponami do samochodów ciężarowych Conti360° Fleet Services umocnił swoją obecność na ośmiu głównych rynkach europejskich (Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Belgia, Wielka Brytania, Polska i Czechy). Od lipca tego roku usługi zostały rozszerzone na Austrię, zaś od października sieć Conti360° Fleet Services będzie dostępna również na Węgrzech.

Trwała, oszczędna i bezpieczna MICHELIN Alpin 4

MICHELIN__-_600

Michelin wprowadza na rynek 18 nowych rozmiarów swoich flagowych opon zimowych MICHELIN Alpin 4. Czwarta, najnowsza generacja opon francuskiej firmy przystosowana jest zarówno do jazdy po trasach oblodzonych, pokrytych śniegiem, jak i po mokrych zimowych nawierzchniach. Opona dostosowana jest  do potrzeb aut w różnych segmentach - od małych kompaktów aż po minivany - nie tylko otrzymała najwyższe oceny ADAC, lecz także została poddana wyjątkowemu badaniu wśród polskich kierowców.

Dłuższe przebiegi i większa nośność

Regional_RHT_II_-_600

Goodyear wprowadza Regional RHT II  - nową linię opon do naczep, z przeznaczeniem głównie do pojazdów używanych  w sektorze przewozów regionalnych. Linia Regional RHT II dopasowana jest przede wszystkim do obręczy o średnicy 22,5 cala oraz oferuje dłuższe przebiegi i mniejsze opory toczenia w porównaniu z poprzedniczką - Goodyear Regional RHT. Przekłada się to na jeszcze niższe koszty na kilometr dla operatorów flot transportowych.

Przełomowa technologia Goodyeara

logo_Goodyear_-600

Opracowywana przez Goodyeara technologia utrzymania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology - AMT) pozwoli utrzymać optymalne ciśnienie w oponach bez potrzeby wykorzystania zewnętrznych kompresorów, czy elektroniki. Wszystkie elementy systemu AMT, w tym zminiaturyzowany komputer, będą się mieścić wewnątrz opony.

Continental przejmuje indyjskiego producenta opon

Firma Continental - międzynarodowy dostawca dla branży motoryzacyjnej - nabyła 100 proc. udziałów w indyjskiej spółce Modi Tyres Company Limited. Koncern wzmocnił w ten sposób swoją obecność w Indiach oraz na lokalnym rynku dystrybucji opon diagonalnych i radialnych przeznaczonych do pojazdów ciężarowych i autobusów, a także opon radialnych do samochodów osobowych.

Opony ContiSeal podbijają rynek motoryzacyjny

technologia_ContiSeal_-_600

Odporne na przebicie opony firmy Continental zyskują coraz większą popularność. Początkowo technologia ta opracowana była wyłącznie z myślą o flagowym modelu Volkswagena, Passacie CC. Obecnie są one również montowane w modelach Sharan, Passat i Eos. Continental spodziewa się, że jeszcze w tym roku inni producenci samochodów zatwierdzą używanie tej opony na pierwszym wyposażeniu.

Wyścig ciężarówek sprawdzianem dla opon Goodyeara

Truck_Racing_Donington_4T

W ostatnich dniach kwietnia Markus Oestreich, kierujący pojazdem ciężarowym MKR Renault wyposażonym w opony Goodyeara, objął prowadzenie w pierwszym wyścigu tegorocznych zawodów FIA European Truck Racing Championship, odbywającym się w Donington Park w środkowej Anglii.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL