Preferowane przez kierowców od ćwierć wieku

Preferowane przez kierowców od ćwierć wieku

Model ten zmienił i nadal będzie zmieniać świat transportu drogowego

 

Wyjątkowe podejście, skupiające się na kierowcy i prawdziwie rewolucyjna kabina utorowały pełną sukcesów drogę Volvo FH od momentu kiedy pierwszy raz go zaprezentowano w 1993 r. Ćwierć wieku później, flagowy pojazd ciężarowy Volvo pozostaje liderem innowacyjności, zwłaszcza w obszarach przynoszących korzyści bezpośrednio kierowcom, takich jak bezpieczeństwo i komfort. Dodając do tego liczne, przełomowe rozwiązania w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego i wydajności, staje się jasne, że Volvo FH zmieniło świat transportu drogowego – i nadal będzie go zmieniać.

Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks, postrzega Volvo FH jako centralny element oferty Volvo Trucks w kontekście wizerunkowym, zapewniania rentowności klientom i oferowania kierowcom najnowocześniejszego stanowiska pracy. Wspomina, jak odważne wprowadzenie tego modelu na rynek w 1993 r. zapoczątkowało wyjątkowo udany okres dla Volvo Trucks.

Choć dopiero zbliżaliśmy się do końca recesji, postanowiliśmy wykonać wielki skok. I okazało się to dużym sukcesem. Model FH wprowadziliśmy na rynek w najlepszym momencie, dzięki czemu, gdy do gospodarki i branży transportowej powróciła koniunktura, dysponowaliśmy najbardziej atrakcyjnym produktem – mówi Claes Nilsson.

Pierwsza generacja bazowała na nowym podwoziu, którego funkcjonalność pozwalała na oferowanie elastycznych rozwiązań dla poszczególnych zastosowań transportowych. Wszystko wprost odnosiło się do efektowności, w tym m.in. sprzyjające oszczędzaniu paliwa aerodynamika pojazdu, przełomowy układ napędowy i hamulec silnikowy VEB.

Ale wyjątkowość Volvo FH sygnalizowała przede wszystkim nowa kabina. Już w początkowej fazie projektu, Volvo Trucks zdecydowało się umieścić kierowcę w centrum swojej uwagi, zasięgając opinii ponad 1 500 przedstawicieli tej profesji. Rezultatem była nowa, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa kabina, zapewniająca zupełnie nową jakość pracy, odpoczynku i noclegu.

Volvo Trucks od zawsze jest motorem postępu. Wprowadzenie FH na rynek było znacznie bardziej daleko idącym krokiem, niż dotychczas, rzeczywiście pokazującym determinację naszych inżynierów do stosowania nowych technologii z korzyścią dla naszych klientów i ich kierowców – podkreśla Claes Nilsson.

Determinacja ta poskutkowała aż trzema modernizacjami kabiny na przestrzeni lat 1993–2008, zaś w roku 2012 światło dzienne ujrzał całkowicie nowy model Volvo FH, którego całkowicie nowa kabina oraz zintegrowany układ klimatyzacji I-Park Cool zapewniły najwyższy możliwy poziom komfortu. Z kolei rozwiązania, takie jak Aktywny Układ Kierowniczy Volvo (2013 r.), zwiększyły łatwość i precyzję kierowania, a także bezpieczeństwo i stabilność pojazdu, zmniejszając przy tym wysiłek kierowcy i ryzyko urazów.

Volvo FH od samego początku jest prekursorem w dziedzinie bezpieczeństwa. Szczególnie w aspekcie bezpieczeństwa biernego, gdzie Volvo Trucks jako pierwsza marka samochodów ciężarowych zaoferowało poduszkę powietrzną kierowcy (1995 r.), a także wprowadziło przednią belkę przeciwnajazdową (FUPS) – już w 1996 r., czyli dziesięć lat wcześniej, zanim stała się ona wyposażeniem obowiązkowym. Postęp ten trwa do dziś, a pojazd jest wyposażany także w najnowsze aktywne systemy bezpieczeństwa.

Drugim, obok komfortu kierowcy, głównym kryterium przy projektowaniu kabiny było bezpieczeństwo. W fazie projektowej przeprowadzono tysiące symulowanych testów zderzeniowych oraz około stu testów rzeczywistych.  Profile pochłaniające energię zderzenia oraz drzwi są wykonane ze stali dwufazowej, zaś panele poszycia zewnętrznego kabiny – z najbardziej wytrzymałej spośród wszystkich dostępnych stali. Innymi słowy, wszystkie elementy zewnętrzne i wewnętrzne Volvo FH współdziałają ze sobą, składając się na najbezpieczniejszy samochód ciężarowy w historii Volvo Trucks.

Volvo FH podniosło osiągi i wydajność dużych samochodów ciężarowych do nowego poziomu. Pośród wielu innowacji na szczególną uwagę zasługuje rewolucyjna skrzynia biegów I-Shift (2001 r.). Obecnie stanowi ona branżowy wzorzec i spełnia szerokie spektrum wymagań i potrzeb. Wersja dwusprzęgłowa, I-Shift Dual Clutch, szczególnie dobrze sprawdza się w transporcie regionalnym i długodystansowym, realizowanym po drogach górzystych i krętych. Każda zmiana biegu odbywa się w najodpowiedniejszym momencie, bez przerwy w przekazywaniu mocy i momentu obrotowego, co skutkuje większym komfortem kierowcy i większą prędkością średnią. Z kolei dla transportu budowlanego i ponadnormatywnego idealnie nadaje się I-Shift z biegami pełzającymi. Umożliwia ruszenie z miejsca z obciążeniem nawet 325 ton oraz jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie w trudnym terenie.

Skrzynia biegów I-Shift jest doskonałym przykładem na to, jak innowacje korzystne da kierowców i operatorów transportu ograniczają również oddziaływanie samochodu ciężarowego na środowisko. Troska o środowisko naturalne jest jedną z kluczowych wartości Volvo Trucks i Volvo FH z roku na rok emituje coraz mniej zanieczyszczeń i zużywa coraz mniej paliwa. Pod tym względem duża rewolucja nastąpiła w 2017 r., w związku z prowadzeniem na rynek Volvo FH LNG. Ten, napędzany silnikiem gazowym samochód ciężarowy ma takie same osiągi jak inne wersje Volvo FH i może być zasilany biogazem, którego potencjał redukcji emisji CO2 sięga 100%, lub gazem ziemnym, w przypadku którego emisja CO2 jest mniejsza o 20%, w porównaniu z olejem napędowym. Przekłada się to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania pojazdu, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.

Wraz z FH pokonaliśmy doprawdy imponującą drogę, a przed nam wciąż wiele ekscytujących nowości. Biorąc pod uwagę nowe technologie, będziemy z pasją kontynuować tę jakże udaną podróż, razem z naszymi klientami i ich kierowcami mówi Claes Nilsson.

Volvo FH jako jedyny model aż trzy razy został wybrany Samochodem Ciężarowym Roku – w latach 1994, 2000 i 2014 – i sprzedał się w niemal milionie egzemplarzy. Gdy w 1993 r. pojawił się na rynku, Volvo Trucks ogłosiło, że oto nadeszła przyszłość. Dwadzieścia pięć lat później firma nadal stanowczo twierdzi, że Volvo FH jest samochodem ciężarowym przyszłości.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL