×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Współczynnik ryzyka występowania naruszeń

Współczynnik ryzyka występowania naruszeń

GITD określił skalę kontroli w firmach transportowych w 2018 roku


Główny Inspektor Transportu Drogowego określił współczynnik ryzyka występowania naruszeń za rok 2017. Jego wartość to co najmniej 31, co oznacza, że w porównaniu z rokiem poprzednim wzrósł aż o 11 punktów. Na podstawie tak wyliczonej miary odbywać się będą kontrole wśród przewoźników.

Wysoki współczynnik ryzyka występowania naruszeń pozwala na wytypowanie firm transportowych, w których występuje największe ryzyko popełniania naruszeń. Główny Inspektor Transportu Drogowego co roku określa wartość współczynnika i ma obowiązek wydania oficjalnego rozporządzenia w tej sprawie do końca marca. Na podstawie tych danych inspektorzy przeprowadzają kontrole w siedzibach firm transportowych.

Do tej pory wartość współczynnika malała na przestrzeni lat. Jednak jego wartość za 2017 rok wzrosła aż o 11 punktów, względem poprzedniego roku. Należy zdawać sobie sprawę, że im niższy współczynnik, tym większe ryzyko kontroli w przedsiębiorstwie – tłumaczy Mateusz Włoch, ekspert marki INELO.

Współczynnik dla każdej z firm transportowych określany jest na podstawie średniej liczby punktów za naruszenia z przeprowadzonych kontroli drogowych z całego roku kalendarzowego. Obecnie, przedsiębiorstwa, które przekroczyły 31 punktów w 2017 r., będą podlegały kontroli w bieżącym roku, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej.

W 2018 r. współczynnik ten (na podstawie danych o przeprowadzonych kontrolach przedsiębiorców w 2017 r. zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Naruszeń) został określony mocą zarządzenia Głównego Inspektora nr 8/2018 na co najmniej 31, co oznacza, że przedsiębiorcy o tym współczynniku i powyżej podlegają kontroli przez poszczególne wojewódzkie inspektoraty transportu drogowego w 2018 r. Przyporządkowanie firm do kontroli w siedzibie przedsiębiorcy  przez poszczególne inspektoraty jest uzależnione od siedziby przedsiębiorców na terenie poszczególnych województw. Z uwagi na dużą liczbę firm zarejestrowanych na terenie województwa mazowieckiego – najwięcej firm podlega kontroli na podstawie ryzyka w tym województwie (50 w 2018 r.). W województwach mniejszych, o małej liczbie zarejestrowanych firm transportowych na ich terytorium kontroli podlega ok. 4-10 przedsiębiorców na podstawie przeprowadzonej oceny ryzyka. Łączna liczba firm o współczynniku powyżej 31 wyznaczonych do kontroli na 2018 r. wynosi 260 i jest podobna do roku ubiegłego – 259 przedsiębiorców – mówi przedstawiciel Wydziału Komunikacji GITD.

Wysokiego współczynnika występowania naruszeń nie należy mylić z postępowaniami dotyczącymi oceny dobrej reputacji oraz ze średnią bardzo poważnych naruszeń, zgodnie z Ustawą o Transporcie Drogowym oraz Rozporządzeniem 403/2016/UE. Dokładny sposób obliczenia tego współczynnika, wraz z punktacją za poszczególne naruszenia można znaleźć w rozporządzeniu ministra infrastruktury na stronie: prawo.sejm.gov.pl.