×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Analogowy zamiast cyfrowego

Analogowy zamiast cyfrowego

Przeładowana wywrotka z niewłaściwym tachografem

 

Przeładowaną o 5,3 tony ciężarówkę z piaskiem, w której był zamontowany analogowy tachograf zamiast wymaganego cyfrowego, zatrzymali do rutynowej kontroli drogowej mazowieccy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

W czwartek rano, 12 kwietnia 2018 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Radomiu patrolowali ulice tego miasta nieoznakowanym radiowozem, zwracając uwagę m.in. na wywrotki przewożące ładunki sypkie bez odpowiedniego zabezpieczenia plandeką. Jeden z takich pojazdów zatrzymali do kontroli na ul. Czarnieckiego, stanowiącej miejski fragment drogi krajowej nr 7. Trzyosiową ciężarówką, należącą do radomskiego przedsiębiorcy, wykonywano transport piasku bez zabezpieczenia ładunku plandeką znajdującą się na pojeździe.

Po wstępnych oględzinach wywrotki inspektorzy nabrali podejrzeń, że mogła zostać przekroczona jej dopuszczalna masa całkowita i naciski na osie. W związku z tym skierowali pojazd na pobliski punkt kontrolny przy ul. NSZZ Solidarność. Ważenie ciężarówki szybko potwierdziło przypuszczenia doświadczonych inspektorów. Rzeczywista masa całkowita pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 26 ton wynosiła 31,3 tony. Został on zatem przeładowany o 5,3 tony. Podczas ważenia stwierdzono również przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej.

Dalsza kontrola okazanych dokumentów i pojazdu wykazała kolejne naruszenie. Okazało się bowiem, że ciężarówka ta powinna być już wyposażona w tachograf cyfrowy. Tymczasem kierowca rejestrował swoje aktywności na urządzeniu analogowym.

Stwierdzone nieprawidłowości skutkowały wszczęciem wobec przewoźnika dwóch postępowań administracyjnych w sprawie nałożenia kar pieniężnych w kwotach 15 000 złotych oraz 3 000 zł (łącznie 18 000 złotych). Natomiast kierowca został ukarany mandatem za przewożenie ładunku sypkiego bez właściwego zabezpieczenia. Inspektorzy zakazali mu dalszej jazdy do czasu usunięcia nadmiaru ładunku na inny pojazd. Ponadto będzie musiał wymienić tachograf analogowy na cyfrowy.

Co ciekawe, zaledwie dwa dni wcześniej inspektorzy skontrolowali inną wywrotkę należącą do tego samego przedsiębiorcy. Wówczas powód do zatrzymania był ten sam - niezabezpieczenie ładunku sypkiego plandeką oraz podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej i nacisku na osie. Ważenie pojazdu potwierdziło podejrzenie inspektorów. Jednak ciężarówka była przeładowana tylko nieznacznie. Znajdował się w niej też tachograf analogowy, zamiast wymaganego cyfrowego dla tego pojazdu. Kontrola ta zakończyła się wszczęciem dwóch postępowań administracyjnych wobec przedsiębiorcy w sprawie nałożenia kar pieniężnych w wysokości 3 000 zł i 500 zł. Natomiast kierowcę ukarano mandatem za niezabezpieczenie ładunku sypkiego.
Źródło: GITD

Przeczytaj też:
Legalizacja tachografu – obowiązkowy krok w branży transportowej Legalizacja tachografu to proces, który dla wielu przedsiębiorców transportowych jest równoznaczny z dopełnieniem formalności prawnych.
Jazda bez karty w tachografie - Szwedzi mają na to sposób Skandynawska firma z siedzibą w szwedzkim mieście Örnsköldsvik opracowała system, który uniemożliwia uruchomienie silnika, jeśli karta kierowcy nie jest włożona do tachografu.
Informacja dla użytkowników tachografów VDO DTCO 4.0 - jest możliwość zmiany oprogramowania Wobec wymagań, jakie stawia przed użytkownikami Pakiet Mobilności, producent tachografów DTCO 4.0 wprowadza możliwość aktualizacji oprogramowania.
Rejestracja przekroczenia granic w tachografie w ciężarówce Praca polegająca na przewozach wykonywanych przez polskich przewoźników za granicą stanowi aż 64 proc. ich całkowitej działalności. Choć pandemia Covid-19 nie przystopowała rozwoju polskiego transportu, przewoźnicy stoją przed kolejnymi wyzwaniami – tym razem związanymi z Pakietem Mobilności.
Co z tachografami po 2 lutym 2020? Od tego jaki masz tachograf, w swojej ciężarówce, zależeć będzie czy spokojnie przekroczysz granicę, czy będziesz musiał się zatrzymać.
Zmiana czasu w zegarkach, a co z tachografem? Zmiana czasu następuje dwa razy w roku, a jej celem jest oszczędność energii poprzez większe wykorzystanie światła dziennego.
Holenderskie służby zdalną cyfrową kontrolę tachografów Od  16 sierpnia holenderski Inspektorat ds. Środowiska i Transportu (ILT) rozpocznie cyfrową kontrolę akt tachografów samochodów ciężarowych i autobusów w firmach transportowych.
Nowe urządzenie policji, w ciągu kilku sekund, sprawdza przejeżdżające ciężarówki na autostradzie Policja za pomocą specjalnego systemu technicznego sprawdza informacje z cyfrowego tachografu przejeżdżającej ciężarówki na A 4 koło Budziszyna.
Technologia DSRC wskaże ciężarówki z naruszeniami Europejskie służby kontrolne rozpoczęły już testowanie urządzeń, które wykorzystują DSRC (Dedicated Short-Range Communication), czyli technologię pozwalającą na zdalne sczytywanie najważniejszych parametrów ze smart tachografów w pojazdach ciężarowych.