Nowe standardy pod każdym względem

Nowe standardy pod każdym względem

Aktualna generacja została opracowana całkowicie od nowa


Najnowsza generacja autobusów MAN Lion’s City wprowadza zupełnie nową jakość do transportu miejskiego. Szereg innowacji technicznych połączono z zupełnie nowym projektem autobusu.

Podczas organizowanej przez MAN imprezy BusDays miała miejsce światowa premiera nowej serii autobusów Lion's City. Podczas projektowania tej serii szczególną uwagę poświęcono rentowności, komfortowi kierowcy, technologiom oraz projektowi. W efekcie powstały autobusy wyznaczające nowe standardy praktycznie pod każdym względem. Wśród przykładów innowacyjnych rozwiązań można podać całkowicie nowy system napędu wyposażony w technologię MAN EfficientHybrid, niezależne zawieszenie przedniej osi, oświetlenie w technologii LED oraz nowy, modułowy układ przestrzeni pasażerskiej. Nowe autobusy serii Lion's City wyznaczają po 18 latach od wyprodukowania prekursora tej serii początek nowej ery. Tak opracowana nowa generacja autobusów spełnia nie tylko wszelkie bieżące normy, ale i te przewidywane w przyszłości.

Także z zewnątrz nowy autobus miejski oddaje nowy styl MAN stosowany w nowych autobusach MAN. Wiele atrakcyjnych elementów nadwozia skutecznie przyciąga wzrok: charakterystyczne lampy z paskiem LED jako światła dzienne, charakterystyczny dla MAN panel przedni w kolorze czarnym i chromowanymi detalami, a także przestronne przeszklenia boczne. Całość nie tylko wygląda dynamicznie, ale także zapewnia niższe koszty w całym okresie eksploatacji, między innymi dzięki konstrukcji segmentowej. Z kolei inspiracją zaczerpniętą ze stylistyki smartfonów jest w przypadku pojazdów MAN Lion’s City i MAN Lion’s Coach wyjątkowy wygląd od tyłu. Rozwiązanie to zostało połączone także z ułatwionym dostępem do poszczególnych komponentów technicznych.

Jeszcze bardziej ekonomiczna technologia MAN EfficientHybrid dzięki nowemu silnikowi D15, modułowi Start-Stop i obniżonej masie napędu
Najnowsze materiały i procesy produkcyjne przyczyniają się nie tylko do świetnego wyglądu autobusów, ale także do ich niższej masy, wyższej niezawodności oraz łatwiejszej obsługi m.in. klapy do modułu silnika. Na przykład, 12-metrowa wersja autobusu Lion's City została odchudzona do ok. 1 130 kg w porównaniu do poprzednika, którego silnik (D20) powodował wyższe zużycia paliwa. Zastosowane technologie są widoczne między innymi w nowym projekcie klapy silnika pozbawionej metalowego stelaża, cieńszej szybie z tyłu autobusu oraz w zoptymalizowanej masie wykończenia ścian bocznych, które zostało wykonane z polipropylenu wzmacnianego naturalnymi włóknami.

Dodatkowym atutem ekonomicznym jest lżejszy silnik D1556 LOH, który już dziś spełnia normę Euro 6d zapowiedzianą na 1 września 2019 r. Jako innowację wykorzystano technologie SCR (Selective Catalytic Reduction) w połączeniu z systemem filtrującym MAN CRT (Continuously Regenerating Trap), dzięki temu nie potrzeba już stosować mechanizmów recyrkulacji spalin. Ten niezwykle wydajny silnik o pojemności 9 litrów jest dostępny w wersjach o mocy 280, 330 i 360 KM, które pokrywają cały zakres typowych zastosowań w mieście.

Dodatkowo silnik D15 można uzupełnić o moduł MAN EfficientHybrid, który pozwala znacząco ograniczyć emisję spalin nawet o 16%. Ponadto, standardowe wyposażenie modułu MAN EfficientHybrid obejmuje system Start-Stop umożliwiający bezszelestną pracę podczas zatrzymywania autobusu na przystankach i skrzyżowaniach. Sercem systemu jest prądnica połączona z rozrusznikiem wału, która podczas hamowania zamienia energię mechaniczną na elektryczną. Odzyskana w ten sposób energia jest przechowywana na dachu pojazdu w module UltraCap – akumulatorze, który jest znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy w porównaniu do modeli o podobnej pojemności. Energia przechowywana w akumulatorze UltraCap zapewnia niezależność zasilania od napędu, co zarówno odciąża silnik diesla, jak i umożliwia jego wyłączenie podczas postoju. Odwrócenie kierunku działania prądnicy i rozrusznika szybko ponownie uruchamia silnik D15 przy udziale funkcji Boost, która wspomaga dalsze przyspieszanie pojazdu.

Autobusy Lion's City zostały jako pierwsza miejska seria MAN wyposażone w niezależne zawieszenie. Dzięki temu siła pochodząca z ruchu koła i piasty jest tylko w niewielkim zakresie przenoszona na drugie koło przy pokonywaniu przeszkód. Delikatniejsze tłumienie drgań jest możliwe dzięki sile generowanej przez nieamortyzowaną masę położoną poniżej.

Amortyzatory wyposażone zostały w nowe tłumiki PCV (Premium Comfort Valve), które zastąpiły poprzednią technologię i stanowią część wyposażenia seryjnego. Całkowicie hydrauliczne tłumiki zapewniają optymalne dostosowanie pracy podwozia do komfortu kierowcy i stabilnej jazdy w typowych zastosowaniach miejskich, między innymi przy ruszaniu oraz przekraczaniu progów i krótkich przeszkód. Nowa koncepcja zarządzania olejem pozwala kontrolować więcej parametrów, aby lepiej dostosować poszczególne osi do warunków jazdy, co przekłada się na bardziej komfortowe prowadzenie autobusu.

W najnowszej serii autobusów miejskich udoskonalono także drzwi. Choć w dalszym ciągu stanowią one oryginalny projekt MAN, zostały poszerzone o 10 cm, a ich ruch jest bardziej harmonijny, szybszy i bezpośredni. Dostępne są opcje z pneumatycznymi drzwiami wahadłowymi otwieranymi na zewnątrz lub do środka, elektro-hydraulicznymi drzwiami otwieranymi do wewnątrz, a także zwykłymi drzwiami wahadłowymi. W budowie wykorzystano wyłącznie sprawdzone komponenty, dzięki czemu podczas pracy nie ma potrzeby smarowania ani kalibracji drzwi. Całość sprawia, że zastosowane drzwi są niezawodne. Modułowa konstrukcja zapewnia ekonomiczne wykorzystanie części zamiennych i ich dobrą dostępność, co z kolei przekłada się na korzystny koszt przez cały okres eksploatacji.

Dobrym przykładem nowego standardu w branży jest wyposażenie autobusu Lion's City w lampy ledowe, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Technologia LED nie jest przy tym wykorzystywana wyłącznie do jazdy w dzień. Po raz pierwszy wykorzystano ledowe lampy główne z przodu i z tyłu jako standardowe wyposażenie autobusu. Lampy LED obsługują wszystkie funkcje drogowe zamiast wyłącznie podkreślać linię pojazdu. Dzięki temu przyczyniają się do większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym, obniżając jednocześnie koszty operacyjne. Poza dużą wydajnością technologii LED lampy charakteryzują się również niezwykle długim okresem eksploatacji, który sięga nawet 10 000 godzin pracy, a także są bardzo niezawodne, co zapobiega zbędnym i kosztowym wymianom źródeł światła. Dodatkowo poprawiono także widoczność: światła mijania i drogowe w technologii LED są ok. 50% jaśniejsze niż halogeny. Światło diodowe jest także bardziej rozproszone, a jednocześnie ma znacznie większy zasięg.
Nowoczesną technologię oświetlenia wykorzystano również we wnętrzu. Oprawy LED emitujące rozproszone, ciepłe światło, także w formie opcjonalnych listw ledowych i opraw kolorowych, zapewniają harmonijne, nowoczesne i dynamiczne oświetlenie. Podczas projektowania szczególną uwagę zwrócono na brak odbić z kabiny pasażerskiej, co pozwala wyeliminować refleksy widoczne w kabinie kierowcy.

Nowy system siedzeń podkreśla przejrzysty, komfortowy i przyjazny wygląd wnętrza, jego kolorystkę i szczegóły wyposażenia. Wiele pracy poświęcono na odpowiednie dobranie jasnych i ciemnych kolorów, tak aby funkcjonalnie wesprzeć przestrzeń roboczą. Jednocześnie nowy system montażu siedzeń zapewnia zoptymalizowane odległości, a instalacja siedzeń do szyn bocznych zwiększa dostępną przestrzeń, jednocześnie ułatwiając sprzątanie. Stelaż siedzenia o znormalizowanych wymiarach jest mocowany na dwóch szynach do ściany bocznej autobusu. Dzięki przejściówkom siedzenia można regulować a ich mocowanie jest łatwe. Nawet w przypadku miejsc stojących zapewniono odpowiedni komfort i bezpieczeństwo: nowe poręcze sufitowe o owalnym profilu są bardziej ergonomiczne i wygodniejsze do trzymania.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL