×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Rośnie optymizm wśród firm transportowych

Rośnie optymizm wśród firm transportowych

Finansowanie branży TSL

Ubiegły rok zakończył się dla branży finansowania transportu ciężkiego na lekkim plusie, czego nie można było się spodziewać jeszcze w połowie 2017 roku, kiedy to rynek notował ujemną dynamikę. W drugim półroczu wyraźnie wzrósł optymizm wśród transportowców, którzy w rezultacie zwiększyli swoje inwestycje o 2,3 proc. (r/r) na koniec roku. Jak wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu, branża leasingowa sfinansowała środki transportu ciężkiego o wartości ok. 17,5 mld zł.

Jeszcze w połowie 2017 roku nastroje w branży były wyjątkowo pesymistyczne – transportowcy zmagali się z licznymi ograniczeniami, jak rosnące koszty prowadzenia działalności, brak wykwalifikowanych kierowców, problemy finansowe kontrahentów, dodatkowe opłaty drogowe czy nowe uregulowania prawne, w tym zaostrzone przepisy w Europie, które dotyczyły prac nad Pakietem Mobilności. – Można było odczuć, że rynek transportu jest już wyraźnie nasycony, jednak w drugiej połowie roku nastąpiło odbicie i przewoźnicy przystąpili do inwestycjizauważa Waldemar Topiński, dyrektor Zarządzający Obszarem Handlowym w Idea Getin Leasing S.A. Firmy zaczęły rozwijać tabor, wymieniać stare pojazdy na nowe, zgodne z normą spalania Euro 6, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorstw obsługujących przewozy międzynarodowe – dodaje.

Idea Getin Leasing liderem rynku
Liderem finansowania w segmencie TSL jest Idea Getin Leasing, która w minionym roku sfinansowała inwestycje przewoźników o wartości 2,41 mld zł. Spółka rozwijała się w tempie dwucyfrowym i na koniec roku osiągnęła 13,8-proc. udział w finansowaniu branży transportowej. Z raportów ZPL wynika, że w 2017 r. przedsiębiorcy transportowi najchętniej inwestowali w ciągniki siodłowe, na które branża leasingowa udzieliła finansowania o łącznej wartości ponad 8,6 mld zł, co oznacza wzrost o 1,4 proc. r/r. W tym najważniejszym dla branży TSL segmencie, tj. zestaw ciągnik siodłowy wraz z naczepą, Idea Getin Leasing osiągnęła ponadrynkowy wzrost, aż 22 proc., co przełożyło się na nowe kontrakty o wartości 1,27 mld zł. Finansowanie naczep/przyczep wzrosło w Idea Getin Leasing o prawie 24 proc., z 0,51 mld zł do 0,63 mld zł, co oznacza już 18-proc. część rynku. Spółka zanotowała również wzrost finansowania samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5t o prawie 36 proc. r/r, do poziomu 369 mln zł z nieco ponad 271 mln zł przed rokiem. Dodatkowo, w 2017 r. Idea Getin Leasing udzieliła finansowania na największą liczbę autobusów: 462 sztuk, co stanowi ponad 22 proc. całego rynku.

Apetyt na więcej
Czynniki makroekonomiczne, jak rosnący wzrost gospodarczy, wzrost produkcji przemysłowej w Europie oraz eksport sprzyjają polskim przewoźnikom, którzy wykazują wyraźny wzrost popytu na swoje usługi w całej Europie i potrzebują większej liczby środków transportu do obsługi nowych zamówień. – Szacujemy, że w dalszej perspektywie 2018 r. zapotrzebowanie na polskie usługi transportowe będzie nieprzerwanie rosło, a rodzimy rynek TSL powinien nadal wzrastać. W Idea Getin Leasing będziemy wspierać branżę, proponując nasze innowacyjne produkty dedykowane transportowi, a w konsekwencji – będziemy rozwijać się szybciej niż rynek i tym samym wzmocnimy pozycję lidera finansowania tego segmentuocenia Waldemar Topiński, dyrektor Zarządzający Obszarem Handlowym w Idea Getin Leasing.