Większa efektywność transportu ciężarowego

Większa efektywność transportu ciężarowego

Daimler Trucks testuje w Japonii technologię platooningu


Po serii testów związanych z elektronicznym sprzęganiem samochodów ciężarowych (ang. truck platooning) w Europie i Stanach Zjednoczonych Daimler Trucks wprowadza tę technologię teraz również w swojej azjatyckiej marce FUSO. Ciężki samochód ciężarowy typu FUSO Super Great jest przy tym elektronicznie sprzęgany z ciężarówkami innych japońskich producentów pojazdów użytkowych i w trybie częściowo zautomatyzowanym porusza się w kolumnie. Jazdy testowe zaplanowano w okresie od 23 stycznia do 1 lutego na autostradzie Shin-Tomei oraz na autostradzie Kita-Kano.

Testy technologii platooningu zostały zainicjowane przez japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) oraz Ministerstwo Środowiska, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT), i stanowią one część strategii Future Strategy 2017 japońskiego rządu. Celem tej inicjatywy jest praktyczne zastosowanie takich innowacji jak Internet Rzeczy, Big Data oraz sztuczna inteligencja we wszystkich gałęziach przemysłu. W sektorze pojazdów użytkowych truck platooning ma przyczynić się do tego, aby zaoszczędzić paliwo i obniżyć emisję dwutlenku węgla. Ponadto truck platooning ma pomóc w tym, aby również w Japonii rozwiązać istotny problem braku kierowców.

Martin Daum, członek zarządu Daimler AG odpowiedzialny za samochody ciężarowe i autobusy stwierdziłPrzed dwoma laty w Europie, z zastosowaniem samochodów ciężarowych Mercedes-Benz, pokazaliśmy techniczną wykonalność oraz korzyści płynące z platooningu. Technologię tą rozwijamy obecnie na drogach publicznych w USA przy użyciu pojazdów marki Freightliner. Japonia jest dla nas ważnym rynkiem, poszukującym i wspierającym nowatorskie rozwiązania techniczne. Uczestniczymy w inicjatywie japońskiego rządu, mającej na celu rozwój i promocję platooningu również w Azji, tak aby stał się on wiodącą technologią w transporcie ciężarowym.

Daimler Trucks ze swoimi markami Mercedes-Benz, Freightliner i FUSO od lat wykonuje pionierską pracę w zakresie zautomatyzowanej jazdy, łączności sieciowej oraz napędów elektrycznych do pojazdów ciężarowych. Do tej pory Daimler Trucks połączył z Internetem Rzeczy około 560 000 samochodów ciężarowych – więcej niż jakikolwiek inny producent. Aby uzyskać cyfrowe sprzężenie ciężarówki FUSO Super Great w bieżącym japońskim teście platooningu, Daimler Trucks łączy techniczne możliwości łączności sieciowej z doświadczeniami na polu zautomatyzowanej jazdy. Bazująca na sieci WLAN komunikacja V2V (Vehicle-to-Vehicle) współdziała z systemami asystującymi, które stosowane są również w pojazdach marek Mercedes-Benz i Freightliner. Zaliczają się do nich system automatycznego utrzymywania odległości (CACC, Cooperative Adaptive Cruise Control), asystent utrzymywania pojazdu na zadanym pasie jazdy (Lane Departure Assist) oraz asystent hamowania awaryjnego (Active Brake Assist 4).

W roku 2014 Daimler Trucks zaprezentował koncepcyjną ciężarówkę Mercedes-Benz Future Truck 2025 z funkcją autonomicznej jazdy. Zadeklarowany cel: doprowadzenie tej technologii do stanu gotowości rynkowej do roku 2025. Rok później koncern Daimler wprowadził w Niemczech system „Highway Pilot”. W roku 2016 trzy elektronicznie sprzężone i poruszające się w trybie częściowo zautomatyzowanym Mercedesy Actrosy wzięły udział w zainicjowanej przez holenderski rząd akcji European Truck Platooning Challenge. Od roku 2017 model Freightliner Inspiration Truck jeździ w tak zwanej konfiguracji podwójnej (dwie elektronicznie sprzężone ciężarówki) po drogach publicznych stanów Nevada i Oregon. Z kolei FUSO Super Great to pierwsza ciężarówka marki należącej do koncernu Daimler, która na ważnym rynku japońskim jeździ sprzężona z pojazdami innych producentów.
Również w Japonii – podobnie jak w Europie i USA – branża pojazdów użytkowych w kontekście platooningu dyskutuje nie tylko o aspektach technicznych, ale też o kwestiach stosownych regulacji prawnych. Zasadniczo sprawa wygląda tak, że jeśli stworzone zostaną odpowiednie ramy prawne, klienci Daimler Trucks zyskają możliwość elektronicznego sprzęgania swoich pojazdów ciężarowych i używania ich w trybie platooningu.

Przeczytaj też:
ABS ma 40 lat

W sierpniu 1978 roku firmy Mercedes-Benz i Bosch prezentowały w Untertürkheim światową nowość: układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS).

Daimler uzyskał licencje

Zezwolenie na testy drogowe wysoce zautomatyzowanej jazdy w Pekinie

Nowy system opłat drogowych

T-Systems, Daimler i DKV na rzecz uruchomienia europejskiego systemu myta Daimler na targach Bauma 2016

„Strong. On every terrain“ - tak brzmi motto Daimlera podczas targów branży budowlanej Bauma 2016 w Monachium (11-17 kwietnia). Kolejny sukces Speedline Truck

Speedline Truck została wybrana przez swojego partnera biznesowego, firmę Daimler, jako wyłączny partner tworzący wyposażenie dla Arocs Loader, nowego modelu betoniarki z optymalizowaną wagą i kutymi felgami aluminiowymi. Kolejny z trzech - Mercedes-Benz Arocs

Dopełnia się koncepcja Daimlera, który w segmencie pojazdów ciężkich założył daleko posuniętą unifikację a jednocześnie wyodrębnienie trzech modeli ciężarówek.  KAMAZ ma 35 lat

KAMAZ_01

W dniu 16 lutego 1976 r. pierwsze samochody ciężarowe marki Kamaz zjechały z taśmy produkcyjnej. Od razu zostały dostarczone do Moskwy, aby być zaprezentowane delegatom Zjazdu Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego.

Zanim powstał Mercedes Zetros Mercedes-Zetros

Składając zamówienia w Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) pewien klient dobrze wiedział, czego oczekuje: niezawodnego samochodu doskonale znoszącego długie podróże po kiepskich nawierzchniach. Za zaprojektowanie zamówionego pojazdu odpowiadał inżynier Paul Daimler, syn założyciela firmy.
Budowlany Show Mercedes-Benz

lid

Daimler AG to jeden z największych producentów samochodów ciężarowych na świecie. W 2009 dział Daimler Trucks wyprodukował 235 474 pojazdów, obroty wyniosły 18 360 min euro. W najważniejszych regionach (Europa, Ameryka Północna i Azja) spółka Daimler Trucks - mimo kryzysu - zdołała utrzymać, a nawet powiększyć swój udział w rynku, zachowując pozycję lidera światowego rynku średnich i ciężkich samochodów ciężarowych.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL