Nie wobec przepisów

Nie wobec przepisów

Koalicja 14 państw UE przeciwko unijnym propozycjom w transporcie drogowym

 

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk poinformował w Brukseli, że 14 państw unijnych, w tym Polska wypowiedziało się we wtorek przeciwko propozycjom nowych przepisów  dotyczących transportu drogowego przedstawionym przez KE w połowie tego roku,
zgodnie z którymi firmy transportowe będą musiały gwarantować kierowcom pracującym przy przewozach międzynarodowych płacę minimalną obowiązującą w państwach, które przyjmują tych pracowników, jeśli kierowca spędzi więcej niż trzy dni w miesiącu w danym kraju.

We wtorkowym spotkaniu w sprawie Pakietu Mobilności w Brukseli unijnych ministrów odpowiedzialnych za transport wziął udział szef resortu infrastruktury i budownictwa, który podkreślił , że jego obecność w Brukseli jest związana z kolejną odsłoną walki o polski transport międzynarodowy, o transport międzynarodowy w Europie, o swobodę świadczenia usług, a także o firmy transportowe innych krajów europejskich.

Jak dowiedziała się PAP ze źródeł dyplomatycznych, poza Polską w tej grupie są: Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa, Rumunia, Chorwacja, Słowenia, Hiszpania, Portugalia, Wielka Brytania, Irlandia, Malta.

Podstawowe oczekiwania to przede wszystkim wyłączenie z dyrektywy o delegowaniu tranzytu, 10 dni dla operacji w transporcie międzynarodowym i 7 dni dla kabotażu, bez wskazania ilości operacji. Zdaniem ministra w tej sprawie trzeba będzie znaleźć kompromis, jednak taki, który nie pozwoli szkodzić przedsiębiorcom w transporcie międzynarodowym.Protekcjonistyczne zabiegi nie mogą wziąć góry, nie mogą niszczyć wolnego przepływu usług.

Kwestia transportu drogowego wiąże się także z projektem dyrektywy o pracownikach delegowanych, która jest już na bardzo zaawansowanym etapie prac w instytucjach unijnych. Obecne przepisy UE wymagają, by pracownik delegowany za granicę otrzymywał przynajmniej pensję minimalną kraju przyjmującego, ale wszystkie składki socjalne odprowadzał w państwie, które go wysyła. Propozycja nowelizacji dyrektywy w tej sprawie przewiduje wypłatę takiego samego wynagrodzenia, jak w przypadku pracownika lokalnego. Pod koniec października Rada Unii Europejskiej przyjęła stanowisko w sprawie pracowników delegowanych przy sprzeciwie m.in. Polski i Węgier. Polska chciała, by dyrektywa nie odnosiła się bezpośrednio do transportu, jednak nie znalazło się to ostatecznie w propozycji Rady, która większością zdecydowała, że techniczne szczegóły dotyczące transportu drogowego znajdą się w kolejnych dyrektywach. Wg. unijnej komisarz transportu Violetty Bulc osiągnięto już duży postęp, ale nadal kabotaż, delegowanie pracowników, czas pracy kierowców i odpoczynku wymagają dalszych konsultacji. Wyraziła nadzieje, że w ciągu najbliższych miesięcy dojdzie do porozumienia miedzy państwami członkowskimi, aby w czerwcu 2018 r. możliwe było porozumienie z Parlamentem Europejskim.
Źródło: PISiL

Przeczytaj też:
Martin Lundstedt, Volvo Group - nowym przewodniczącym Rady ds. Pojazdów Użytkowych ACEA

Wczoraj Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wybrało Martina Lundstedta, dyrektora generalnego Volvo Group, na przewodniczącego rady ds. pojazdów użytkowych na nadchodzący rok.

Przedsiębiorcy wybierając firmowe auta, patrzą przede wszystkim na cenę zakupu

Cena jest obecnie głównym kryterium decydującym o wyborze samochodów w firmach z sektora MŚP - wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A.

Ekonomia współdzielenia w przedsiębiorstwach. Czy należy zmienić myślenie?

Co czwarta firma chce dzielić się swoimi maszynami, autami a nawet pracownikami z innymi firmami. Świat idzie w kierunku używania, a nie posiadania, i przedsiębiorcy z sektora MŚP chcą się w ten trend wpisać.

Mocna konkurencja na rynku transportowym - jak sobie skutecznie z nią radzić?

Pomimo wielu przeciwności, z którymi muszą się borykać branża TSL, można zaobserwować, że wolumen przewozów u polskich przewoźników systematycznie wzrasta.

Ubezpieczenia OC i AC w 2022 roku - jakie zmiany?

Nie jest wykluczone, że drożejące samochody, części do nich i usługi serwisowe wpłyną na ceny ubezpieczeń komunikacyjnych w 2022 roku. Ale także wraz ze wzrostem płacy minimalnej, w przyszłym roku, urosną także kary za brak obowiązkowego OC.

Badanie Verizon Connect

Nikogo nie trzeba już przekonywać, że dzięki telematyce organizacja pracy jest bardziej wydajna i łatwiejsza. Firmy odnotowują również zmniejszenie liczby wypadków, a 52% – obniżenie kosztów paliwa.

Transport obciążony ponad normę - do udźwignięcia już 1,2 mld zł zobowiązań

Według danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, w pandemii długi firm transportowych wzrosły o 27% i obecnie przekraczają już 1,2 mld zł.

Kierowcy ciężarówek czekający na pod rampą tracą cały dzień, a ile tracą szukając wolnego parkingu?

Jedna godzina dziennie na znalezienie parkingu, 20 godzin tygodniowo na czekanie na rozładunek.

Według GUS inflacja w transporcie rekordowa!

Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki i gwiazdka oznaczają sezon zakupów prezentów, które trzeba dowieść do magazynów i sklepów. Tzw. wysoki sezon w branży transportowej i duże zapotrzebowanie na te usługi wpływają na wzrost cen.

Wyszukiwarka

Informacje