×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Oddziaływanie dodatkowego światła na mentalną percepcję i sprawność kierowców samochodów ciężarowych

Oddziaływanie dodatkowego światła na mentalną percepcję i sprawność kierowców samochodów ciężarowych

Biologicznie światło polepsza koncentrację kierowców

 

Spędzają w swoich ciężarówkach całe dnie, a nawet tygodnie. Kierowcy pracujący w transporcie dalekobieżnym zazwyczaj są narażeni w swoich kabinach na złe warunki oświetleniowe. Szczególnie w sezonie zimowym ciemność zaburza koncentrację i dobre samopoczucie kierowców ciężarówek. Pojawia się więc pytanie czy za pomocą specjalnego oświetlenia wnętrza kabiny można zapewnić kierowcy utrzymanie dobrej kondycji
i koncentracji.

Na początku bieżącego roku w zimowych ciemnościach Finlandii zespół badawczy Daimler AG zbadał oddziaływanie dodatkowego światła w kabinie kierowcy. Ośmiu kierowców testowych przez dwa tygodnie symulowało codzienną pracę truckera. Przez tydzień jeździli Mercedes-Benz Actrosemw wersji "TopFit-Truck" bez dodatkowego oświetlenia (ciężarówką referencyjną), natomiast w kolejnym tygodniu takim samym modelem
z oświetleniem Daylight+. Zamontowano w nim trzy rodzaje oświetlenia kabiny przypominającego światło dzienne: pierwszym był budzik świetlny, symulujący wschód słońca, drugim prysznic świetlny, który przed jazdą i po niej umożliwia kierowcy zażywanie przez 30 minut dawki sztucznego światła dziennego, trzecim Daylight+ ‒ uzupełnienie światła dziennego podczas jazdy. W badaniu skupiono się przede wszystkim na tolerancji oświetlenia, jakości snu oraz wydajności kierowców.

Wyniki oceniono następująco: adaptacyjne oświetlenie Daylight+ potroiło podczas jazdy dzienną dawkę światła. Wraz z prysznicami świetlnymi przedi po jeździe możliwe było ponad pięciokrotne zwiększenie dawki światła w kabinie w porównaniu ze zwykłą dawką dzienną. W ramach Daylight+ czujnik stale dostosowuje jasność oświetlenia w kabinie do warunków zewnętrznych. W ten sposób można czterokrotnie zwiększyć dzienną dawkę światła, nie oślepiając kierowcy.

Dr Michael Schrauf, uznany na świecie ekspert w dziedzinie pomiaru fal mózgowych, zapisywał aktywność mózgu w postaci elektroencefalogramu (EEG), w celu identyfikacji nieuwagi podczas jazdy. Oczywiście, generalnie rzecz biorąc, kierowcy wykazywali zróżnicowany poziom koncentracji. Jednakże wszystkie osoby poddane testowi były bardziej skoncentrowane przy oświetleniu Daylight+ niż w ciężarówce referencyjnej, pozbawionej takiego oświetlenia. Określając w minutach, dzięki Daylight+ udało się zredukować okres nieuwagi podczas jazdy średnio z 44 do 18 min. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż obniżenie koncentracji kierowcy nie pogłębiało się po południu, gdy w kabinie włączone było oświetlenie Daylight+. W ten sposób można było uniknąć typowego "popołudniowego kryzysu".

Kierowców poddano również testom psychologicznym w celu określenia szybkości ich reakcji. Jak wykazały testy, z Daylight+ zdolność reakcji była bardziej stała i mniej było nieprawidłowych reakcji podczas wykonywania monotonnych czynności.