Zastosowanie pojazdów zasilanych LNG
Konferencja ECG 2017
Firma IVECO wzięła udział w Konferencji ECG 2017 w Brukseli, zorganizowanej przez Stowarzyszenie Europejskiej Logistyki Samochodów, gdzie przedstawiła swoje opinie na temat przyszłości zrównoważonego transportu. Na konferencji IVECO zaprezentowała także model Stralis NP zasilany LNG i przystosowany do eksploatacji na długich trasach, w wersji przeznaczonej do transportu gotowych pojazdów.
Odpowiadając na zainteresowanie bardziej zrównoważoną logistyką wyrażane przez branżę motoryzacyjną, firma IVECO nawiązała współpracę z ROLFO — jednym z czołowych przedstawicieli tego sektora — aby zaproponować użytkownikom platform do przewozu samochodów możliwość testowania Stralisa NP zasilanego LNG. Samochód wyposażony w osprzęt ROLFO EGO R3 najnowszej generacji może obsługiwać międzynarodowe trasy w całej Europie.
W 2016 roku firma i-FAST Automotive Logistics, wchodząca w skład grupy FCA, jako pierwsza w sektorze zaczęła eksploatować samochody ciężarowe Stralis NP zasilane LNG do transportu pojazdów. Jej przedstawiciele opowiadali o swoich doświadczeniach po pierwszym roku użytkowania Stralisów NP.
Marco Simone Zanna, dyrektor generalny i FAST Automotive Logistics, powiedział: „Po roku od podpisania umowy z IVECO dziesięć Stralisów NP zasilanych LNG przejechało ponad 600 000 kilometrów. Na tym dystansie samochody zużyły o 15% mniej paliwa w porównaniu z pojazdami wyposażonymi w silniki Diesla. Przekłada się to na znaczne oszczędności pod względem kosztów paliwa oraz istotne korzyści dla środowiska. Stosowanie czystego paliwa w tych pojazdach powoduje ograniczenie emisji w stosunku do limitów określonych w normie Euro VI. Skala redukcji wynosi 99% dla cząstek stałych, 60% dla NOx oraz do 95% dla CO2 w przypadku stosowania skroplonego biometanu. Ponadto użytkowanie Stralisów NP znacznie zmniejsza zanieczyszczenie hałasem na terenach zurbanizowanych. Te znakomite wyniki stanowią nasz wkład w budowę zrównoważonego transportu”.
Pojazdy były wykorzystywane do transportu samochodów osobowych i dostawczych, charakteryzując się dobrymi parametrami pod względem ładowności i elastyczności. Oferują one zasięg do 1500 km przy średniej prędkości zbliżonej do ich dieslowskich odpowiedników na wszystkich rodzajach tras. Ponadto dzięki szybkiej rozbudowie sieci tankowania LNG w całej Europie 10 Stralisów NP jest regularnie wykorzystywanych do realizacji dostaw we Włoszech, Francji, Belgii, Niemczech i Szwajcarii.
Wobec tak obiecujących wyników i-FAST Automotive Logistics postanowiła zwiększyć swój park pojazdów o pięć kolejnych Stralisów NP w 2017 roku. Łącznie firma będzie dysponowała zatem piętnastoma ekologicznymi pojazdami zasilanymi wyłącznie gazem ziemnym.