Kierowco, pamiętaj o zmianie czasu

Kierowco, pamiętaj o zmianie czasu

Zmiana czasu z letniego na zimowy dla większości z nas kojarzy się z miłym bonusem w postaci jednej godziny snu więcej. Ale czy dla każdego?

Jednak w przypadku wielu branż, przestawienie wskazówek zegara nie jest aż tak optymistycznym działaniem. Dotyczy to również kierowców zawodowych, którzy są zobowiązani do prowadzenia skrupulatnych zapisów odnośnie swojego czasu pracy. Dowiedz się jak poprawnie zmienić godzinę w tachografie cyfrowym i analogowym.

Dlaczego zmiana czasu w tachografie jest obowiązkiem  każdego przedsiębiorstwa? Branża transportowa opiera się na bardzo ważnym elemencie, a mianowicie na rzeczonym czasie. W przypadku niedopełnienia obowiązku przestawienia urządzeń rejestrujących w taki sposób, aby działały zgodnie z aktualną strefą czasową, dopuszczamy się popełnienia szeregu naruszeń związanych z czasem pracy kierowców. A takie działanie grozi mandatem oraz nieprawidłowościami w ewidencji.

Tachografy analogowe co prawda coraz rzadziej pojawiają się w pojazdach, jednak ich obecność jest nadal zauważalna. Jeżeli korzystasz właśnie z takiego urządzenia, pamiętaj, że najdokładniejsze informacje uzyskasz bezpośrednio z instrukcji przygotowanej przez producenta. Zwróć jednak uwagę na najważniejszy element zmiany czasu – Jednym z  typowych problemów jest samo przesunięcie czasu. W tachografach analogowych należy przewinąć czas o 23 godziny do przodu (nie ma możliwości wykonania tej czynności w drugą stronę, do tyłu). Wykonujemy zatem jeden pełny obrót tarczy i dodatkowo jeszcze o 11 godzin. Najczęściej popełnianym błędem jest przesunięcie o jedyne 11 godzin i wtedy spotykamy się z sytuacją, gdy zamiast 7.00 rano widnieje godzina 19:00 – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. Po ustawieniu zegara zaleca się testowo włożyć wykresówkę na kilka minut oraz wyjąć – dzięki temu będziemy mieli pewność, czy wykres został narysowany w prawidłowym miejscu czy też wymaga korekty.

Tachograf cyfrowy to znacznie bardziej zaawansowane urządzenie niż jego poprzednik. Bowiem pracuje on według czasu uniwersalnego UTC. W konsekwencji oznacza to, że czas ten jest niezależny wobec stref czasowych. Na dodatek samego czasu UTC nie można przestawić, a sama korekta godziny w urządzeniu dotyczy tylko tzw. czasu lokalnego na tachografie. – Tutaj kluczową rolę gra program, który analizuje naruszenia i rozlicza czas pracy. To właśnie on, we własnym algorytmie, dokona przesunięcia strefy czasowej. Sama zmiana zależna jest od tego w jakim kraju zarejestrowany jest pojazd. Co więcej, niektóre systemy dokonują korekty dokładnie o wskazanym czasie, inne natomiast modyfikują ustawienia dopiero po zatrzymaniu pojazdu. Dzięki temu nic nie zaburza naturalnego zapisu jazdy dokonanego przez tachograf w czasie UTC- wyjaśnia Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL