Scania XT - pojazdy do trudnych zadań transportowych
Pojazdy Scania nowej generacji miały swoją premierę jesienią 2016 r. W pierwszym etapie wprowadzono pojazdy przeznaczone do ruchu długodystansowego. W ramach trwającego właśnie drugiego etapu na rynek wchodzi model Scania XT oraz kabiny P, G i R w wersji dziennej, resory piórowe i wózki tylne z dwiema osiami napędzanymi.
Głównym filarem wersji XT jest bardzo wytrzymały zderzak, wysunięty przed kabinę o 150 mm. Dzięki niemu pojazd zyskuje wyjątkowy styl, odzwierciedlający jego siłę i wytrzymałość. Ponadto klienci zainteresowani XT mogą wybierać spośród różnych pakietów wyposażenia, oferowanych na lokalnych rynkach. Nie tylko podnoszą one atrakcyjność pojazdu, ale także sprawiają, że praca w pojeździe przebiega sprawniej.
Zderzak zapewnia kąt natarcia około 25 stopni, w zależności od wyposażenia pojazdu, typu ramy i opon. W połączeniu ze stalową płytą chroniącą podwozie i osłonami reflektorów tworzy solidne, wytrzymałe czoło wersji XT, które bez szkody może wytrzymać drobne kolizje i zapobiega poważniejszym uszkodzeniom zespołów znajdujących się za nim. Na środku zderzaka znajduje się łatwo dostępny zaczep holowniczy, certyfikowany na udźwig 40 t, przydatny gdy pojazd jest używany do przeciągnięcia innego sprzętu lub gdy jest załadowany do pełna i sam wymaga wsparcia.
Swoboda wyboru nie kończy się na kabinach i konfiguracji osi. Obecnie w ofercie Scania znajduje się 13 różnych silników Euro 6 o mocy od 280 do 730 KM. Scania XT może być napędzana każdą z jednostek dostępną dla pojazdów nowej generacji, nie wyłączając najnowszych 9-litrowych oraz 16-litrowych silników V8. Trzon oferty stanowią 13-litrowe silniki wprowadzone w 2016 r., które występują w 3 wariantach mocy (410, 450 i 500 KM) i wyróżniają się dość niskim zużyciem paliwa. Na początku lata dołączył do nich 370-konny silnik pracujący w cyklu Millera, korzystający jedynie z SCR. , które mogą być montowane w pojazdach nowej generacji. Wywodzą się one z 3 rodzin jednostek napędowych. Gama rozwiązań firmy została też poszerzona o większość typów skrzyń biegów i osi, które sprawdzają się zwłaszcza w branży budowlanej, leśnej oraz w pracy firm wyspecjalizowanych w przewozach ponadnormatywnych
Model XT w wersji podstawowej może zostać wzbogacony o dwa pakiety wyposażenia: obejmujący wygląd zewnętrzny oraz wnętrze. Zawartość pakietów może być nieco odmienna na różnych rynkach. Pakiet wyposażenia zewnętrznego obejmuje bardzo wytrzymałe lusterka zewnętrzne, osłonę przeciwsłoneczną i reflektory dalekosiężne zabudowane na dachu. Przykładowe dodatki do wnętrza to fotele w wersji XT, gumowe maty z grubymi krawędziami, dodatkowe schowki oraz pakiet uzupełniający tablicę rozdzielczą o miejsce niezbędne do zamontowania urządzań sterujących zabudową.
Europejska premiera pojazdów nowej generacji została podzielona na trzy etapy, przypisane do różnych segmentów. Po pojazdach długodystansowych i budowalnych, na rynek wprowadzone zostaną pojazdy miejskie. W przyszłym roku nowości pojawią się w Ameryce Łacińskiej oraz równolegle w Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Proces wprowadzania pojazdów nowej generacji zakończy się w 2019 r., gdy będą dostępne na wszystkich rynkach świata.