Polscy kierowcy pod lupą europejskich służb kontrolnych

Polscy kierowcy pod lupą europejskich służb kontrolnych

Zobowiązanie do utworzenia i prowadzenia rejestrów

 

Zgodnie z nowelizacją Ustawy o Transporcie Drogowym, w Polsce do końca listopada 2017 r. powstanie Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD). Pomimo tego, że system zostanie wprowadzony za kilka miesięcy, eksperci już teraz przestrzegają kierowców i przedsiębiorców przed konsekwencjami popełnianych wykroczeń. W rejestrze znajdą się nazwiska osób, które utraciły dobrą reputację oraz informacje o poważnych naruszeniach, odnotowanych w ciągu ostatnich dwóch lat.  
    
Nowelizacja Ustawy o Transporcie Drogowym oznacza zastosowanie się Polski do Dyrektyw Unii Europejskiej. Parlament Europejski i Rada ustanowiły, że do końca 2012 roku wszystkie kraje członkowskie zobowiązane są do utworzenia i prowadzenia rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Polska jest jednym z ostatnich członków UE, wprowadzającym te regulacje, ale uruchomienie KREPTD pozwoli na dopełnienie wyznaczonych zobowiązań. Rejestr zostanie połączony z europejską siecią ERRU (European Register of Road Transport Undertakings), obejmującą systemy pozostałych państw członkowskich. W bazie znajdą się informacje o: przedsiębiorcach, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, poważnych naruszeniach przepisów określających obowiązki lub warunki przewozu drogowego,osobach, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy – do czasu przywrócenia im dobrej reputacji.

Powstanie rejestrów w poszczególnych krajach członkowskich UE to duży krok w kierunku ujednolicenia przepisów prawa transportowego w całej Europie. Polska jest jednym z ostatnich państw, które wprowadza elektroniczny system. Obecnie wymiana informacji o naruszeniach popełnionych przez polskich przewoźników za granicą, jest realizowana jedynie za pomocą tradycyjnej korespondencji. To znacznie utrudnia komunikację i współpracę międzynarodowych służb kontrolnych. KREPTD w istotny sposób wpłynie na uporządkowanie danych przekazywanych pomiędzy poszczególnymi państwami i wzmocni zasady uczciwej konkurencji. Przedsiębiorcy i kierowcy powinni pamiętać jednak, że w rejestrze znajdą się informacje o poważnych naruszeniach, które doprowadziły do skazania lub nałożenia sankcji w ciągu ostatnich dwóch lat oraz nazwiska osób, które uznano za niezdolne do wykonywania zawodu przewoźnika– mówi Mateusz Włoch, ekspert INELO.

Dane o przedsiębiorcach, którzy uzyskali zgodę na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Wyjątek będzie stanowić jedynie adres zamieszkania oraz informacje o dacie i miejscu urodzenia. W przypadku poważnych naruszeń i osób, które utraciły dobrą reputację, dane zostaną udostępnione tylko upoważnionym organom. Wniosek o dostęp do nich będą mogli złożyć: starości, wojewódzkie inspektoraty transportu drogowego, wojewódzcy komendanci policji, komendant główny Straży Granicznej, komendanci oddziałów Straży Granicznej, dyrektorzy izb celnych, Główny Inspektor Pracy, zarządcy dróg, sądy oraz szefowie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Przeczytaj też:
KAMAZ-54901 - pierwsze wrażenia z jazdy

Z ogólnego punktu widzenia to Mercedes, jednak charakterystyka pracy silnika bardziej przypomina Scanię.

Polski kierowca ciężarówki nie żyje. Został raniony nożem. Trzech sprawców w areszcie

45-letni kierowca Ryszard K. został śmiertelnie ranny nożem podczas walki z innymi kierowcami ciężarówek.

 

Młody kierowca ciężarówki przeoczył korek na autostradzie. Doszło do groźnego wypadku

Wypadek drogowy miał miejsce we wtorek rano, około godziny 5.40 rano, na autostradzie 7 w okolicy Hanoweru.

 

Najpopularniejsze klasyczne samochody. W co warto inwestować

Czytelnicy MOTOR KLASSIK wybierają swoje najpopularniejsze klasyczne samochody w 2020 roku.

 

Toaletowy przypadek jednego z kierowców w Belgii

Kontrola policji drogowej, w ubiegły weekend, w Antwerpii ujawniła bardzo szczególne naruszenie.

 

Polski kierowca mieszka w rozbitej ciężarówce we Włoszech. Prośba o pomoc

Portal Polacy we Włoszech zamieścił post od rodziny kierowcy ciężarówki. Bez samochodu trudno kierowcy będzie opuścić obecnie Włochy.

 

Jakie samochody wybierają Polki? Wolą sportowe czy rodzinne samochody?

W porównaniu z mężczyznami kobiety jeżdżą młodszymi samochodami o mniejszej pojemności i mocy silnika.

 

Czy zawodowy kierowca mógł się tak zachować? (video)

Jeden z internautów zamieścił na youtube film, w którym widać, że kierowca Flixbusa uporczywie pozostaje na lewym pasie ruchu blokując karetkę pogotowia.

 

Pech czy niedbalstwo? Kierowca ciężarówki stracił samochód

Holenderscy policjanci mieli pełne ręce roboty.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL