Od producenta Garbusów do globalnego dostawcy nowoczesnych środków transportu

Od producenta Garbusów do globalnego dostawcy nowoczesnych środków transportu

Od 80 lat koncern Volkswagen przyczynia się do rozwoju motoryzacji

80 lat temu rozpoczął działalność jeden z największych producentów samochodów na świecie. 28 maja 1937 roku w Berlinie założono „Spółkę ds. Przygotowania Niemieckiego Samochodu Ludowego” („Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagen mbH”, która była poprzednikiem dzisiejszego koncernu Volkswagen. W ciągu 80 lat z przedsiębiorstwa, którego historia rozpoczęła się od produkcji Garbusów, Volkswagen przekształcił się w globalnego gracza z 12 markami, 120 fabrykami, które znajdują się na czterech kontynentach, zatrudniającego ponad 620.000 pracowników i produkującego rocznie ponad 10 milionów samochodów.

Już w początkach 20. wieku inżynierów fascynowała wizja upowszechnienia motoryzacji wśród wszystkich warstw społeczeństwa. W 1934 roku Związek Przemysłu Samochodowego zlecił Ferdynandowi Porsche skonstruowanie „niemieckiego samochodu dla ludu”. Porsche i jego zespół opracowali samochód, który od 1938 roku był gotowy do produkcji seryjnej, a po drugiej wojnie światowej przez dziesięciolecia przyczyniał się do rozwoju masowej motoryzacji. Garbusa wyprodukowano w liczbie ponad 21,5 miliona egzemplarzy, co do czasu było światowym rekordem i na długie lata zapewniło rozwój koncernowi.

Punktem zwrotnym w zakresie techniki, oznaczającym początek nowej ery, okazała się rezygnacja ze stosowania silników chłodzonych powietrzem na rzecz jednostek chłodzonych cieczą oraz przestawienie się z napędu tylnego na napęd na przednią oś; dokonało się to w latach 1973-1975. Modele Passat, Scirocco, Golf i Polo pozwoliły Volkswagenowi wyjść z kryzysu spowodowanego malejącą sprzedażą, której przyczyną był z kolei kryzys paliwowy z 1973 roku. Golf, od którego swoją nazwę wzięła cała klasa samochodów i którego wyprodukowano do dzisiaj ponad 33 miliony, szybko stał się następcą Garbusa - pojazdem przeznaczonym dla wszystkich niezależnie od statusu społecznego i spełniającym różnorodne potrzeby.

Kolejnym motorem wzrostu stała się przemiana w koncern obejmujący kilka marek – w 1965 roku Volkswagen przejął Auto Union GmbH, które wraz z NSU Motorenwerke Aktiengesellschaft utworzyło w 1969 roku dzisiejsze Audi AG. Od połowy lat 80. dołączały kolejne marki: SEAT (1986 r.), SKODA (1991 r.), Bentley (1998 r.), Bugatti (1998 r.), Lamborghini (1998 r.), Porsche (2009 r.), MAN (2011 r.), Ducati (2012 r.) i Scania (2015 r.). Volkswagen Financial Services AG skupia z kolei pod jednym dachem działalność w zakresie usług finansowych, a dzięki założonemu w grudniu 2016 roku przedsiębiorstwu MOIA koncern jest aktywny w dziedzinie usług mobilnych, bardzo ważnej z punktu widzenia przyszłości.

Pozycję światowego potentata Volkswagen zawdzięcza także wczesnemu zaangażowaniu się w Chinach, gdzie w 1985 roku podjął pierwszy raz współpracę produkcyjną z chińskim partnerem. Dzisiaj koncern tworzy dwie spółki z partnerami chińskimi, a wkrótce zawiąże trzecią. W 2016 roku Volkswagen sprzedał w Państwie Środka cztery miliony samochodów.

Po latach stałego wzrostu kryzys związany z silnikami Diesla oraz nowe wyzwania rynkowe spowodowały konieczność przebudowy koncernu. Wdrażając program „TOGETHER – Strategy 2025” Volkswagen konsekwentnie zmienia się z producenta samochodów w wiodącego dostawcę rozwiązań z zakresu mobilności zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Ważną rolę odgrywają w tym cyfryzacja, samochody elektryczne, pojazdy autonomiczne oraz nowe usługi z zakresu mobilności. Dlatego mając za sobą 80 lat historii koncern Volkswagen optymistycznie patrzy w przyszłość, w której jeszcze bardziej niż dotąd będą się liczyły innowacyjność i gotowość do wprowadzania zmian, otwierające nowy rozdział w znaczonej sukcesem historii koncernu.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL