×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Zastrzeżenia do propozycji KE

Zastrzeżenia do propozycji KE

Pakiet Mobilności

7 czerwca br. odbyła się w Parlamencie Europejskim debata w sprawie propozycji Komisji Europejskiej odnośnie Pakietu Mobilności opublikowanego 31 maja br. w postaci pakietu ośmiu inicjatyw legislacyjnych dotyczących transportu drogowego, które w założeniu miałyby poprawić funkcjonowanie rynku przewozów drogowych oraz warunki socjalne i zatrudnienie pracowników.

Uczestnicy spotkania – eksperci, przewoźnicy i eurodeputowani Elżbieta Łukacijewska, Danuta Jazłowiecka, Markus Pieper.(to z inicjatywy tych ostatnich odbyła się debata) skrytykowali przedstawiony przez Komisję Europejską pakiet zwłaszcza zapisy o delegowaniu pracowników w sektorze transportowym.

Nowe przepisy nakładają m.in. na firmy transportowe obowiązek wypłacania płacy minimalnej, zgodnie z unijnymi zasadami delegowania pracowników kierowcom wykonującym przewozy międzynarodowe, jeśli kierowca spędzi więcej niż trzy dni w miesiącu w danym kraju. To właśnie ta propozycja, jako kosztowna i skomplikowana w przestrzeganiu wzbudziła największe obawy branży transportowej i polityków.

Z krytyką spotkała się także propozycja KE w sprawie uelastycznienia zasad odpoczynku w trasie polegająca na zakazie spędzania tego czasu w kabinach pojazdów. Problem tkwi w braku odpowiedniej infrastruktury chociażby w postaci parkingów strzeżonych, na których kierowca mógłby bezpiecznie zostawić swój pojazd z ładunkiem. Dodatkowych problemów przysporzą transporty ładunków niebezpiecznych czy towarów łatwopsujących. To także problem z wypełnieniem warunków odpowiedzialności przewoźnika w świetle obowiązującego prawa i warunków ubezpieczenia.

Nowe przepisy uderzą głównie w małe i średnie firmy ze stosunkowo niewielką flotą samochodów i zatrudniające zwykle kilka lub kilkanaście osób, których to firm jest w Polsce najwięcej ograniczając ich konkurencyjność, zwiększając koszty ich funkcjonowania, czy nawet doprowadzając do ich likwidacji.

Źródło: PISiL