×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Pierwsze seryjne modele nowego Solarisa Urbino 10,5 znalazły nabywców

Pierwsze seryjne modele nowego Solarisa Urbino 10,5 znalazły nabywców

Premiera z 2016 w klasie MIDI zakupiona przez dwóch europejskich przewoźników.

Pierwszym z nich jest austriacka firma Postbus, która zdecydowała się na trzy sztuki nowego Urbino o długości dziesięciu i pół metra. Z kolei wielkopolskie Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych "Komorniki” Sp. z o. o. w styczniu podpisało z Solarisem umowę na dostawę dwóch nowych Urbino 10,5, a także sześciu nowych Urbino 12.

Autobus o długości 10,5 metra został przedstawiony po raz pierwszy publiczności podczas targów Transexpo w Kielcach jesienią ubiegłego roku. Pojazd zbudowano w oparciu o moduły 12-metrowego Solarisa nowej generacji, skracając o półtora metra przestrzeń pomiędzy pierwszymi drzwiami nowego Urbino 12 a drugą osią. Co istotne dla przewoźników, w nowej propozycji producenta zastosowano w większości te same elementy poszycia bocznego co w wersji 12-metrowej. Zmiana konstrukcji na krótszą wymogła zmniejszenie rozstawu osi z 5900 mm do 4450 mm, dzięki czemu autobus jest bardziej zwrotny. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom i właściwościom skrętnym jest idealnym rozwiązaniem dla ciasnych i wąskich uliczek wielu europejskich miast. Front i tył pojazdu pozostały niezmienione.

W modelu dla austriackiego miasta Lienz zamontowany zostanie mocny silnik DAF/PACCAR MX-11 o mocy 240 kW, który sprosta górzystym terenom tyrolskiej miejscowości. W pojeździe dla polskiego przewoźnika zamontowana zostanie jednostka napędowa Cummins ISB6.7 E6C 250B o mocy 186 kW. Obydwa silniki spełniają restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6.

Każdy z przewoźników zdecydował się na różne rozwiązania techniczne w zakresie tego samego modelu Urbino 10,5. Solaris dla miasta Lienz będzie miał układ drzwi 1-2-0 i pomieści 26 pasażerów na miejscach siedzących, w tym 10 dostępnych z niskiej podłogi. Jego odpowiednik, który wyjedzie na ulice Komornik, wyprodukowany zostanie z układem drzwi 2-2-0 i dysponował będzie 23 miejscami siedzącymi, z czego 6 dostępnymi z niskiej podłogi. Wszystkie pojazdy zamówione przez Postbus i PUK Komorniki zagwarantują komfort podróżującym dzięki wyposażeniu wnętrza m.in. w ekologiczne oświetlenie LED, wydajną klimatyzację oraz automaty biletowe.

Producent z Bolechowa już od wielu lat współpracuje z austriackim przewoźnikiem Postbus, który jest jednym z największych przedsiębiorstw transportowych w kraju. Kontrakt na nowe Solarisy Urbino 10,5 należy do umowy ramowej podpisanej pod koniec 2015 roku, na mocy której firma Postbus może zamówić łącznie do 288 pojazdów. W ramach tej umowy zrealizowano dotychczas zamówienie na 32 autobusy produkowane w podpoznańskim Bolechowie. Odbiór trzech nowych modeli klasy MIDI przewidziany jest na koniec lutego, a pierwsze dostawy na początek marca 2017.

Kontrakt na dostawę dwóch nowych Urbino 10,5 i sześciu nowych Urbino 12 jest największym do tej pory podpisanym z Przedsiębiorstwem Usług Komunalnych "Komorniki” Sp. z o.o. Do trzech Urbino, które jeżdżą dotychczas w barwach wielkopolskiego przewoźnika już jesienią 2017 dołączą nowo zamówione autobusy. Będą poruszać się po terenie gminy Komorniki oraz po Poznaniu.