Pojazdy ciężarowe w Polsce są przeciążone

Pojazdy ciężarowe w Polsce są przeciążone

Czy lekarstwem okaże się system ważenia pojazdów w ruchu?

Z badań Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wynika, że nawet co trzeci pojazd poruszający się po polskich drogach jest przeciążony. Akademia Górniczo-Hutnicza podpisała porozumienie o współpracy z czterema firmami na rzecz rozwoju i upowszechniania systemów ważenia pojazdów w ruchu. Chodzi o legalizację systemów ważenia pojazdów przy pełnej prędkości na trasie przejazdu, który to system działa w Czechach. Wg. Kapsch Telematic Services. średnio 25% pojazdów ciężkich, czyli o wadze powyżej 3,5 t, jest przeciążonych., zaś w pojazdach lekkich, do 3,5 t skala przeciążeń wynosi nawet 80%. (wśród tych pojazdów zdarzają się przeciążenia 2–3-krotne).

W 2015 roku Inspekcja Transportu Drogowego przeprowadziła blisko 7 tys. kontroli dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów poniżej 3,5 tony – w 5,6 tys. przypadków wystawiono mandat, w tym roku w okresie od stycznia do października ważenie aut dostawczych wykazało przeciążenie w 90% przypadków.

Rozwiązaniem, które mogłoby poprawić stan infrastruktury drogowej i bezpieczeństwa na drogach, jest wprowadzenie w Polsce do administracyjnego użytku systemów dynamicznego ważenia pojazdów w ruchu (WIM). Akademia Górniczo-Hutnicza oraz cztery firmy specjalizujące się w dostarczaniu nowoczesnych systemów ITS – Kapsch Telematic Services, CAT Traffic, TRAX Elektronik i Kistler Eastern Europe – podpisały właśnie porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju i upowszechniania systemów ważenia dynamicznego pojazdów.

Prace naukowe i techniczne nad systemami WIM trwają w AGH od ponad 10 lat. Czujniki systemów są montowane bezpośrednio w nawierzchni, dzięki czemu każdy pojazd poruszający się danym odcinkiem drogi podlega kontroli. Jednak największą trudnością przy wdrożeniu takiego systemu jest zmienna, nie do końca kontrolowana dokładność ważenia.

Na świecie prace w zakresie wprowadzenia systemów ważenia pojazdów w ruchu do systemu prawnej kontroli masy pojazdów prowadzone są od ponad dekady. Nikomu jednak poza Czechami (automatyczne wagi stosowane od 3 lat), to się do tej pory nie udało. Polska jako drugi kraj na świecie ma szansę używać systemów WIM po to, by sprawdzać, czy przepisy są przestrzegane.

źródło: PISiL

Przeczytaj też:
Kierowca prowadził ciężarówkę z włączonym odpoczynkiem na tachografie

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego z Olsztyna zatrzymali kierowcę ciężarówki, który manipulował tachografem.

Bez koła na autostradzie, to był dopiero początek...

Kierowca zgubił koło i nawet tego nie zauważył. Przed nieszczęściem ocalili go inspektorzy ITD.

Jazda ciężarówką na trzech kartach i 40 wykroczeń

Jazda na trzech kartach, zgodnie z obowiązującymi przepisami, jest niedopuszczalna, ale również może spowodować potrojenie liczby mandatów.

Przekroczył wagę o 13 ton

Inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego w Radomiu zatrzymali do kontroli dwie ciężarówki.

10 najbardziej kontrolowanych dróg w Polsce

Publikujemy dane o najbardziej kontrolowanych drogach w Polsce w 2018 roku.

Na promilach na zakazie

W świetle niedawnych badań, które obrazują motywy prowadzenia ciężarówek "na gazie", takiej kategorii w ogóle nie uwzględniono.

Myślałem, że ITD nie pracuje w niedzielę...

W niedzielę 21 października br. rano inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu zatrzymali do kontroli ciężarówkę polskiego przewoźnika.

Przyszli spedytorzy praktycznie na kontroli ITD

Inspekcja Transportu Drogowego edukuje przyszłych spedytorów.

Fotoradar bez legalizacji

Inspekcja Transportu Drogowego zarządza, na terenie RP, stacjonarnymi urządzeniami do kontroli pomiaru prędkości. Jednak nie wszystkie są legalne.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL