Pierwsze listopadowe rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t

Pierwsze listopadowe rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t

Wstępne analizy PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów

W listopadzie zarejestrowano 2 517 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t., to najlepszy rezultat dla przedostatniego miesiąca roku, od czasów (2007r.) sprzed ostatniego kryzysu. Po raz piąty w br. został przekroczony poziom 2500 nowych rejestracji w jednym miesiącu - po marcu (2841) i czerwcu (2667), wrześniu (2609) i październiku. W ubiegłym roku podobna sytuacja miała miejsce tylko w październiku (2574) a wcześniej w grudniu 2013r (3281) i w kwietniu 2008r (2526). Teraz co prawda autobusy wypadły na znacznym minusie (-36,4% r/r) ale ich wolumen (133 szt.), jest o 30,4% wyższy niż miesiąc wcześniej. Natomiast wynik w grupie tylko samochodów ciężarowych pow. 3,5t - 2 384 szt. jest powyżej dotychczasowej miesięcznej średniej br. (2,2 tys. szt.)

Od początku roku, w ciągu dziesięciu miesięcy, użytkownicy odebrali 25 902 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t. Wzrost w skali roku jest nadal bardzo wysoki i wynosi 19,2%.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w listopadzie br. przybyło 2 612 szt. Przełożyło się to na spadek ich liczby o 1,8% r/r i 5,2% m/m. W całej grupie wyróżniliśmy 2 399 samochodów ciężarowych (+1,5r/r; -2,0% m/m) i 213 autobusów (-28% r/r i -30,8% m/m). Od początku roku w rejestrach centralnej ewidencji przybyło razem 29,4 tys. używanych pojazdów użytkowych. Nadwyżka nad wynikami analogicznego okresu ub.r. zmniejszyła się do 1,1%. W całej grupie było 26,2 tys. ciężarówek i 3,2 tys. autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o 13,3%.

Rejestracje w grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t. wyniosły w listopadzie 2 384
(+15,1%r/r; -3,2%m/m). Ciągniki siodłowe nadal cieszyły się zainteresowaniem nabywców. Poziom ich rejestracji wypadł zdecydowanie powyżej miesięcznej średniej z br. (1746szt.) – przybyło ich 1878. Jest to znacząco więcej (+18,9%; 298szt.) niż w analogicznym miesiącu ub. roku i nieco mniej niż w poprzednim miesiącu (-3,0%; -59 szt.). Stanowiły blisko 79% tej części rynku, a ich tempo wzrostu wróciło do dwucyfrowego wymiaru.
Skompletowane podwozia (razem z zabudowami specjalnymi) osiągnęły w listopadzie br. 506 szt. (+2,8% r/r i -4,0% m/m). Do średniomiesięcznego poziomu podwozi z roku 2007 (709szt.) czy tym bardziej 2008 (832 szt.) jest daleko w tej części rynku.

Od początku roku zarejestrowano 24 233 szt. (+19,9%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich było 19205 ciągników (+24,4%), które stanowią zasadniczą część łącznie średnich i ciężkich pojazdów (79,3% udz.), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC od 16t. (86,3% udz.). Od początku roku przybyło samochodów najcięższych o dmc od 16t. 22 260 (+22,0%). Zainteresowanie nabywców pojazdami o tonażu poniżej 16t. przyciągnęły 1 952 szt., o 28szt. więcej niż rok wcześniej (+1,5%). Wśród podwozi tego segmentu masowego zdecydowanym liderem jest IVECO (907;+1,8%) z 46,5% udziałem. Następny w tej grupie MAN (428; 1,4%) skupia 21,9% tej części rynku a kolejny MERCEDES-BENZ już tylko 17,7% (346; -8,2%).

Do końca listopada br. najsilniejsza grupa odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych pow. 3,5t – firmy prowadzące leasing czy CFM - odebrały ok.76% nowo zarejestrowanych pojazdów. Podczas, gdy rok wcześniej ich udział był niższy o 3,2 pkt. proc. Od początku br. przypadło na nie blisko 18,4 tys. nowych rejestracji wobec 14,7 tys. szt. rok wcześniej. Wszystkie podmioty instytucjonalne odebrały od początku roku prawie 21,8 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na 89,9% rynku.

W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w listopadzie br. najwięcej pojazdów wydał klientom MAN 499 szt., więcej o 94 szt. (+23,2%) niż w analogicznym miesiącu ub.r. Następny był DAF, po rejestracji 424 szt. (+35%). Trzecią pozycję wypracował, pierwszy miesiąc wcześniej, MERCEDES-BENZ - dostarczył 378szt. (+18,1% r/r; -20,4% m/m). Na czwartą przeszła SCANIA z liczbą 372 wydań (+0,8% r/r; +1,1% m/m). Na piątej dopiero VOLVO (338 szt.) przy spadku (-1,2%) – jako jedyna marka wśród najpopularniejszej pierwszej piątki.

Od początku roku, na czele jest DAF (4459; +24,2%), który lekko oddala się od 1/5 rynku (18,4%). Następnie na drugim jest MAN z liczbą 4289 pojazdów (+18,4%). Przypada na niego 17,7% udział. Tuż za nim (-134 szt.), na trzeciej pozycji jest SCANIA (4155; +26,5%), która jako ostatnia z marek przekroczyła już teraz poziom 4 tys. wydań. Na koniec ubiegłego roku udało się to jedynie marce MAN (4184), który wtedy zajął pierwsze miejsce. VOLVO na czwartej pozycji, mimo, że jego sprzedaż rozwija się w pierwszej piątce najbardziej dynamicznie (+34,5%). Zarejestrował 3869 pojazdów i osiągnął 16% udział. Za nim bez zmiany ale stosunkowo blisko (-153 szt.)jest MERCEDES-BENZ z liczbą 3716szt. (+11,4%) i 15,3% udziałem w rynku.

Od początku roku w grupie najcięższych pojazdów po listopadzie kolejność taka jak przed miesiącem. Pierwszy jest DAF (4386; +24,7%) przed SCANIĄ (4155; +26,5%). Za nią na trzecim VOLVO (3862; +34,5%). Następny jest MAN (3856; +20,6%). Piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (3365; +14,2%).

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w listopadzie br. według analiz PZPM na podstawie danych CEP przybyło 4 974 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. To już trzeci kolejny miesiąc ze spadkiem. We wrześniu zaznaczył się bardzo nieznaczny (-0,6%), w październiku został pogłębiony do -6,4% r/r, by znowu nieco wyhamować (-0,8%). Wynik ostatniego miesiąca w stosunku do poprzedniego, był wyższy o 7,4% (+342 szt.). Zmiana wymagań dla nowo rejestrowanych samochodów kategorii N1, która weszła od września br. przyhamowuje rezultaty trzech ostatnich miesięcy. Dodatnio oddziałuje na rozwój tej części rynku samochodów, ogólnie pozytywna ocena koniunktury w handlu detalicznym (według badań GUS). W tym obszarze gospodarki szczególnie są wykorzystywane lekkie samochody dostawcze. W listopadzie ocena koniunktury (plus 4,0) była mniej pozytywna niż w październiku (plus 4,9 pkt.). Oceny w poszczególnych branżach handlowych są zróżnicowane od bardzo pozytywnych do negatywnych (w branży AGD i żywnościowej). Przed nami jednak grudzień, kiedy zawsze obserwowane są wzmożone zakupy detaliczne.

W listopadzie najliczniej były rejestrowane Fiaty Ducato (685szt.), a dopiero za nimi Mastery (512). Na trzecim miejscu bez zmiany Daily (423). Na czwarte miejsce wysunął się Sprinter (296szt.) a na piąte Caddy (294szt.). Natomiast Boxer (277) spadł z czwartego miesiąc wcześniej na szóste (277).

Od początku roku przybyło 53 981 nowych samochodów dostawczych o DMC do 3,5t. Jest to o 15,0% więcej niż w analogicznym czasie 2015r..

Od początku roku wśród samochodów dostawczych w klasyfikacji marek nie ma zmiany na pierwszych miejscach ale u lidera pojawił się delikatny spadek wolumenu. Fiat jest ciągle niezagrożony ale zarejestrował o 1,2% mniej niż rok wcześniej łącznie 10 496 szt.. Jego udział wynosi nieznacznie poniżej 1/5 rynku (19,4%). Na drugim miejscu Renault z liczbą 7 779 zarejestrowanych samochodów w tempie +14,3%. Trzeci bez zmiany jest Ford (5472; +19,3%) a Peugeot (5019; +6,5%) czwarty. Piąte jest Iveco (4726) najbardziej dynamiczne wśród wymienionych marek (+65,4%). Volkswagen (4288; +1,5%) jest już poza pierwszą piątką chociaż przełamał utrzymujący się spadek.

Wśród najpopularniejszych modeli liczonych od początku roku 2016 roku na pierwsze miejsce powróciło Ducato (6717) mimo spadku -7,7% w skali roku. Tuż za nim Master (6655; +22,9%). Teraz ma do nadrobienia 62 szt., które dzielą go od pierwszego miejsca. Dalej bez zmiany Daily (4724) mimo wspaniałej dynamiki i wzroście 65,5%, Boxer (3105; +11,7%) i Sprinter (2854; +34,5%). Na szóstym Dokker (2143) a za nim Transit (1805), który wyprzedza nie tylko Berlingo (1645), które jest teraz dziewiąte a także ósme niespodziewanie Doblo (1775). Pierwszą dziesiątkę zamyka podobnie jak po październiku Partner (1565; -8%).

Wśród samochodów dostawczych od początku roku zarejestrowano 2 649 samochody osobowo-ciężarowe (+0,7%), 13 057 kombivanów (+2,0%), 2148 pick-upów (+47,4), 255 kempingowe (+73,5%) oraz 35872 pozostałe (+20,0%). W poszczególnych segmentach najpopularniejsze były odpowiednio: Skoda Citigo (798; +82%); Dacia Dokker (2143; +25%); Volkswagen Amarok (486; +50%); Volkswagen California (14 szt.;+367%) jako kempingowe. W pozostałych pierwsze miejsce odzyskał Ducato (6704; -8%) a za nim dopiero Master (6654; +23%) ze stratą 50 szt.

Od początku roku najczęściej rejestrowane przeznaczenie w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów wśród samochodów dostawczych, to izotermy (1462; +23,8%); zabudowy uniwersalne (1186; +43,4%); chłodnie (465; +52,5%) i zabudowy do przewozu pojazdów (481; 37,8%) czy kempingowe (255 (+73,5%) i pomoce drogowe 254 (+92,4%). Trzeba podkreślić, że 91,3% ( 49 295 szt.) całego, zróżnicowanego rynku samochodów dostawczych do 3,5t, nie ma w ogóle przy pierwszej rejestracji określonego przeznaczenia . W tej części znajdują się liczne Ducato i Mastery (6136 i 6048szt. liczone od początku b.r.), Daily (3160szt.), Boxery (2757szt.), Sprintery (2171szt.) czy Dokkery (2143szt.) z kombivanów. Oczywiście w grupie bez zapisanego – określonego przeznaczenia, są również obecne niemal wszystkie samochody zgrupowane w segmencie osobowo-ciężarowych (zbudowane zasadniczo na podwoziu samochodów osobowych), także kombivany czy pick-upy.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL