Limity zezwoleń

Limity zezwoleń

Na początku listopada podpisano porozumienie pomiędzy polskim rządem a Federacją Rosyjską

- Sprawa dotyczyła limitów zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe. Jak wygląda obecnie sytuacja polskich przewoźników na rynkach wschodnich? Czy podpisane porozumienie ułatwi polskim przewoźnikom powrót na rynek rosyjski? - komentuje Grzegorz Szenejko, ekspert ds. wymiany handlowej z krajami WNP, właściciel firmy spedycyjnej STH Cargo z Białej Podlaskiej

Przewoźnicy polscy działają na podstawie dwóch rodzajów zezwoleń, pierwsze uprawniają ich do przewozu towarów z Polski do Rosji, tych jest wystarczająca liczba. Drugie dotyczą transportu z "krajów trzecich”, innych niż Polska, i tych wciąż jest stanowczo za mało.

W ubiegłym roku Rosja uznała, że towary wyprodukowane lub magazynowane przez międzynarodowe koncerny na terenie Polski nie są polskie, więc przewożące je polskie firmy transportowe powinny korzystać z drugiego typu zezwoleń. Ponieważ tego typu przewozów jest najwięcej, sytuacja nie wygląda ciekawie. Z zawirowań wokół liczby i podziału zezwoleń już skorzystały kraje bałtyckie. W praktyce oznacza to, że tracimy klientów na rzecz przewoźników i spedytorów litewskich, łotewskich czy estońskich. Wiele dużych polskich firm transportowych już wycofało się z rosyjskiego rynku.

Dodatkowo, po zamknięciu linii kredytowych Rosji w bankach zachodnich (w wyniku nałożonych sankcji i embarga) i drastycznym spadku cen ropy naftowej, mocno spadła wartość rubla oraz jego siła nabywcza. Rosja mniej kupuje w Europie, przypadkiem za to, również z powodu niskiej wartości rubla, zwiększyła znacznie eksport taniego zboża i drewna do Europy. Niestety i tym razem polscy przewoźnicy niewiele na tym zyskali.

Największym wygranym w zawirowaniach wokół embarga i zezwoleń na przewozy została Białoruś. Z mało znaczącego kraju wyrosła na ważnego gracza na rynku usług logistycznych, ważnego pośrednika w handlu z Rosją i alternatywnego kanału dostaw w przywozie towarów do Rosji. Powstały tam nowoczesne centra magazynowe. Dodatkowo wielu przewoźników białoruskich skorzystało z luki prawnej, dzięki której mogli kupować auta ciężarowe w Europie, bez płacenia dużego cła.

Z racji tego, że Białoruś jest członkiem Unii Celnej z Rosją, ma otwarte granice, więc odprawiając towar u siebie, białoruscy przewoźnicy zawożą go bezpośrednio już do Rosji. Jaki z tego wniosek? Polscy przewoźnicy utracili znaczną część rosyjskiego rynku transportowego. Lukę po nas szybko wypełnili przewoźnicy z krajów bałtyckich i Białorusi. Są konkurencyjni cenowo i z pewnością łatwo nie zrezygnują z tak dobrego biznesu. Zatem nowe porozumienie w sprawie zezwoleń może być dla nas szansą, ale nie załatwi wszystkich problemów polskich przewoźników. Jedyna szansa powrotu na utracone rynki, to dalsze negocjacje z Rosją przy silnym wsparciu Unii Europejskiej.

Przeczytaj też:
Polscy przewoźnicy drogowi to potęga

Zdobyli zaufanie klientów

Zezwolenia transportowe w Rosji na 2016: wznowienie negocjacji

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa otrzymało stanowisko Rosji dotyczące prowadzonych negocjacji w sprawie zasad wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych. Ukraińscy kierowcy z polskich firm mają problem z wjazdem do Federacji Rosyjskiej

Jak podaje Polska Izba Spedycji i Logistyki, rosyjska Służba Ochrony Pogranicza nie wpuszcza do Rosji ukraińskich kierowców pracujących w polskich firmach transportowych. Polski transport ma wciąż pod górę

Choć polscy przewoźnicy kontrolują ćwierć rynku transportowego w Unii Europejskiej, czarne chmury zbierają się nad przedsiębiorcami znad Wisły. 123Cargo wchodzi na polski rynek

123Cargo, wschodnioeuropejska giełda transportowa Wolters Kluwer Transport Services (posiadającego również platformy Teleroute i Bursa), weszła na polski rynek giełd transportowych. Pierwsze rejestracje autobusów - styczeń 2015

Analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Sprawdzona marka

Na początku lutego 20 nowoczesnych ciągników siodłowych Renault Trucks T zasiliło flotę zielonogórskiej firmy Anneberg Transpol, jednego z najbardziej znanych polskich przewoźników specjalizujących się w transporcie towarów niebezpiecznych. Rozwiązania mobilne i stacjonarne w telematyce

Postępująca informatyzacja zaczyna obejmować coraz więcej branż polskiej gospodarki. Jedną z nich jest sektor TSL. MiLoG i co dalej?

Od 1 stycznia 2015 r. w Niemczech obowiązuje minimalna stawka godzinowa zgodnie z przyjętą 11 sierpnia 2014 r. federalną ustawą o płacy minimalnej (Mindeslohngesetz, w skrócie: MiLoG).

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL