Branża motoryzacyjna z optymizmem zamknie rok

Branża motoryzacyjna z optymizmem zamknie rok

Wypowiedź eksperta - Marzeny Jurkiewicz, Prezes Zarządu CRS Polska

Zbliża się końcówka roku, a to najlepszy czas na podsumowania, które w przypadku branży motoryzacyjnej zapowiadają się bardzo optymistycznie. Z najświeższych danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w listopadzie ogólny klimat koniunktury w motoryzacji kształtuje się na poziomie +8,8, podczas gdy w całej branży przemysłowej wskaźnik ten wynosi -1,8. Co więcej, dobre nastroje w motoryzacji utrzymują się praktycznie od początku roku i nic nie wskazuje na to, żeby w grudniu sytuacja miała się zmienić.

Wysoki optymizm przedsiębiorców z automotive to pochodna kilku czynników. Po pierwsze, najważniejsze wskaźniki rosną. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w pierwszych trzech kwartałach tego roku produkcja sprzedana wyniosła 106,9 mld zł, czyli o 15,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W tym samym okresie wzrósł również eksport oraz produkcja i sprzedaż samochodów. Po drugie, w tym roku otworzył się worek z zagranicznymi inwestycjami w Polsce. Volkswagen otworzył fabrykę aut, Mercedes będzie produkował silniki na Dolnym Śląsku, a na rozbudowę swoich zakładów zdecydowała się jeszcze Toyota i GM. Duża aktywność inwestycyjna to dla naszego kraju potwierdzenie atrakcyjności, szansa na zwiększenie eksportu i zatrudnienia, a co szczególnie istotne dla nas – dodatkowe zlecenia dla poddostawców.

W CRS Polska, gdzie kontrolujemy części motoryzacyjne, m.in. otwarcie fabryki Volkswagena miało dużo znaczenie, ponieważ koncern zdecydował się na współpracę z nami. Również dzięki temu, 2016 rok możemy zaliczyć do udanych. Tylko w pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku, wypracowaliśmy o 15 proc. roboczogodzin (godzin pracy przepracowanych przez kontrolerów czuwających nad jakością części samochodowych naszych klientów) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W przyszłym roku liczymy, że ta dynamika się utrzyma. Jedyny problem jaki dostrzegamy w branży motoryzacyjnej, który dotyczy nie tylko nas, ale całego sektora, to dostępność pracowników. Wykwalifikowana kadra stanowi zachętę dla zagranicznych inwestorów, jednak z zatrudnieniem jest coraz trudniej. Kluczowe w 2017 roku będzie znalezienie rozwiązania tego problemu. Być może będą to odpowiednie programy zachęcające do podejmowania pracy w motoryzacji. Pomoc może też przyjść zza wschodniej granicy w postaci pracowników m.in. z Ukrainy.

Przeczytaj też:
W motoryzacji pracuje za mało młodych

Wg Eurostatu w Polsce w branży motoryzacyjnej osoby do 24. roku życia stanowią zaledwie 11,5 proc. ogółu pracowników. W branży motoryzacyjnej brakuje pracowników

Motobranża to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki: nowe inwestycje, rekordowe wartości eksportu, a przy tym wzrost zatrudnienia Branża motoryzacyjna potrzebuje inżynierów

Do końca 2015 r. sektor motoryzacyjny w Polsce będzie potrzebować ok. 3 tys. inżynierów – przewiduje firma Bergman Engineering, która specjalizuje się w rekrutacji inżynierów. Conti Urban HA3 w nowym rozmiarze dla transportu publicznego

Continental, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, rozszerzył ofertę opon dla transportu publicznego o oponę Conti Urban HA3 265/70 w nowym rozmiarze 19.5”. 100-lecie ZF Friedrichshafen AG

W 2015 roku ZF Friedrichshafen AG obchodzi 100-lecie istnienia. Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję

Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Eksport produktów motoryzacyjnych stanowi już ok. 14-15 proc. ogółu wartości eksportu towarowego. Ruszyły zgłoszenia do Sachs Race Cup 2015

Polski oddział ZF Friedrichshafen AG zaprasza do udziału w Sachs Race Cup 2015. Continental otwiera Centrum Technologii Opon na Słowacji

Continental, międzynarodowy producent opon i dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, uruchomił w Púchovie na Słowacji, nowoczesną placówkę badawczo-rozwojową. Wartość inwestycji w nowe Centrum Technologii Opon to 7,5 miliona euro. DSV i Audi otwierają nowe centrum logistyczne w Niemczech

Pod koniec października br. Audi AG oficjalnie inaugurowało nowe centrum logistyczne Böllinger Höfe w Heilbronn w Niemczech, z którego teraz DSV zaopatruje pobliską fabrykę producenta w Neckarsulm.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL