×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
MPK SA w Krakowie kupuje 20 elektrycznych autobusów

MPK SA w Krakowie kupuje 20 elektrycznych autobusów

Bezemisyjne pojazdy zaczną wozić krakowian w połowie 2017 roku.

11 października, podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TransExpo w Kielcach przedstawiciele MPK SA i firmy Solaris Bus & Coach S.A. podpisali umowę na dostawę 20 nowych elektrycznych autobusów do Krakowa.

Wśród pojazdów zamówionych przez MPK SA jest 17 autobusów 12-metrowych i 3 autobusy przegubowe o długości 18 metrów. Pojazdy, które otrzymają mieszkańcy Krakowa, już zostały przez ekspertów uznane za najlepsze autobusy elektryczne. Solaris Urbino 12 electric zdobył tytuł najlepszego autobusu miejskiego roku 2017 w konkursie "Bus of the Year".

– W historii MPK SA nie było jeszcze tak dużych zakupów autobusów. W 2016 i 2017 roku z myślą o mieszkańcach Krakowa zamówiliśmy prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. To przybliża nas do chwili, w której w centrum miasta będą kursować wyłącznie pojazdy spełniające najwyższe normy ochrony środowiskapowiedział podczas podpisywania umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

– To największy z dotychczas rozstrzygniętych przetargów na autobusy elektryczne w Polsce. Bardzo się cieszmy, że do pięciu już kursujących w Krakowie Urbino electric niebawem dołączy dwadzieścia kolejnych. Krakowskiemu MPK dziękujemy za zaufanie i gratulujemy chęci oraz zaangażowania w stawianiu na najnowsze, najnowocześniejsze oraz wyjątkowo przyjazne środowisku rozwiązania. Ciche, całkowicie bezemisyjne elektryczne Solarisy zostaną oddane do dyspozycji pasażerów z stolicy Małopolski w połowie przyszłego roku powiedział dr Andreas Strecker, prezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Wszystkie zamówione przez MPK SA pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, w którym za bilet będzie można zapłacić monetami i kartą płatniczą, monitoring oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Baterie autobusów będą ładowane przez zamontowany na dachu pantograf, a podczas przebywania w zajezdni przez wtyczkę.

Producent z Bolechowa dostawę 17 autobusów 12-metrowych wycenił na 34 843 198 zł netto, a autobusów przegubowych na 7 948 201 zł netto. Warto przypomnieć, że zamówienie 20 autobusów elektrycznych jest częścią dużego projektu realizowanego przez MPK SA w Krakowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Oprócz 20 autobusów elektrycznych MPK SA kupiło 60 autobusów 12-metrowych, 12 autobusów hybrydowych i 15 autobusów typu midi.

Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Dokładnie 29 kwietnia 2014 roku na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego zaczęły wozić pasażerów autobusy elektryczne. Obecnie na tej linii kursują cztery nowe pojazdy marki Solaris napędzane energią elektryczną o długości 8,9 metrów.