×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 50.
Pierwszy na świecie zegar z pojazdów Scania

Pierwszy na świecie zegar z pojazdów Scania

Eksperci Scania podjęli się najtrudniejszego z wyzwań – wyścigu z czasem.

Stanęło do niego 14 pojazdów ciężarowych, rozliczanych co do sekundy. Na opuszczonym lotnisku, w kompletnej głuszy, Scania stworzyła z nich gigantyczny zegar, który będzie pracował nieprzerwanie przez 24 godziny.

Transport długodystansowy opiera się w dużej mierze na tym, aby znaleźć się we właściwym miejscu o właściwym czasie. Dlatego inżynierowie Scania poddali pojazdy nowej generacji najtrudniejszej z prób – próbie czasu. Do stworzenia pierwszego na świecie zegara z pojazdów ciężarowych wykorzystano 14 pojazdów, 90 kierowców i 70 000 metrów kwadratowych opuszczonego lotniska. Wyjątkowy zegar rusza 20 września o godzinie 19:00 czasu środkowoeuropejskiego, a jego praca będzie transmitowane online.

– Pojazdy ciężarowe to duże i mocne, a zarazem niezwykle wyrafinowane maszyny. Ich konstrukcja przypomina misterną budowę zegara. Każdy z samochodów Scania w naszym projekcie został dostosowany do swojej roli, jaką pełni w mechanizmie zegara, a system telematyczny na bieżąco monitorujący jazdę sprawił, że wprawienie go w ruch stało się możliwe – wyjaśnia Staffan Arvas, dyrektor marketingu w firmie Scania.

Każdy pojazd musiał sprostać szczególnym wymaganiom, w zależności od wskazówki, której był częścią. Te, które tworzyły sekundnik przez 24 godziny pokonywały pełen okrąg równo co 60 sekund. Samochody zlokalizowane bliżej środka zegara utrzymywały prędkość 13 km/h, zaś te na obwodzie równo 53 km/h. Dużym wyzwaniem dla pojazdów tworzących wskazówkę minutową i godzinową było idealne zsynchronizowanie startów i zatrzymań.

Aby zagwarantować odpowiednią, stałą prędkość przy zachowaniu najniższego zużycia paliwa, każdy pojazd należało nadzorować, uwzględniając jego pozycję w precyzyjnym mechanizmie zegarowym. Menedżerowie floty znajdujący się w wieży kontrolnej, stale monitorowali pojazdy, dążąc do unikania zbędnych postojów i zachowania pełnej dyspozycyjności zestawów. Kluczowa rola w projekcie przypadła jednak kierowcom, od których zależał sukces całego przedsięwzięcia.

– Największym wyzwaniem w transporcie długodystansowym jest precyzja i punktualność. Nasz zegar był wyjątkową próbą precyzji. Należało trzymać się swojego pasa i wyznaczonej prędkości przez okrągłą dobę. Wszyscy kierowcy musieli się idealnie zsynchronizować, a jedynym na to sposobem była dokładność – mówi Elin Engström, kierowca w projekcie ScaniaClock, która odpowiadała za funkcjonowanie sekundnika.

Praca zegara była rejestrowana przez pięć kamer, z różnych miejsc. Efekty wyścigu z czasem Scania, a także dodatkowe informacje o nowej generacji pojazdów i usług firmy, są dostępne na scaniaclock.com – dedykowanej stronie internetowej projektu.

Przeczytaj też:
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Cyfrowe wyświetlacze w ciężarówkach Scania Kierowcy Scania zyskają większą kontrolę nad pojazdem i jego otoczeniem dzięki sygnałom wysyłanym przez czujniki za każdym razem, gdy zbliża się zagrożenie lub konieczność podjęcia działania.
Scania uruchamia linię montażową baterii do elektrycznych ciężarówek W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie.
Pomorska Miss Scania - nagrody rozdane Tytuł „Pomorskiej Miss Scania 2022” przyznano pojazdowi Scania 590S należącemu do firmy Bartosz Popławski Transport.
W tym roku 20-lecie Pomorskiej Miss Scania Już 3 września na terenie gdańskiego oddział Scania będzie możliwość zobaczenia najpiękniejszych pojazdów Scania w Polsce. Ponadto strefa zielonego transportu, konkursy i koncerty.
Sto ciężarówek Scania Super dla floty FRANCEPOL Pierwsze pojazdy zostały odebrane na początku lipca br. Jest to partia 100 ciężarówek z zamówionych 170.
Scania przewiduje zwiększony popyt na ciężarówki Zakład produkcyjny Scania w Zwolle zapowiedział zwiększenie produkcji samochodów ciężarowych do 240 ciężarówek dziennie.
FMS Scania - na Ukrainie bez opłat Scania Ukraina, na swoim Facebooku poinformowała o zniesieniu opłaty abonamentowej za korzystanie z systemu zarządzania flotą FMS.
Limitowane V8 - powstanie tylko 100 sztuk Znany, w świecie samochodów ciężarowych, projektant ciężarówek Svempa Bergendahl wypuścił projekt ciężarówki, dla uczczenia silnika V8.