Pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych - lipiec 2016

Pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych - lipiec 2016

W grupie samochodów ciężarowych pow. 3,5t lipiec br. zakończył się na minusie (-0,7% r/r), po raz pierwszy od lutego ub.r.

Liczba nowych rejestracji wyniosła tu 1746szt. i była mniejsza niż w czerwcu o 30,4% (-763szt.). Od początku roku użytkownicy odebrali 16 199 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. Wzrost w skali roku jest nadal bardzo wysoki i wynosi 25,1%.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w lipcu br. przybyło 2 187 szt. Przełożyło się to na spadek ich liczby o 6,9% r/r i 21,8% m/m. W całej grupie wyróżniliśmy 1 968 samochodów ciężarowych (-7,4% r/r i -22,1% m/m) i 219 autobusów (-1,4% r/r i -19,5% m/m). Od początku roku w rejestrach centralnej ewidencji przybyło razem 18,6 tys. używanych pojazdów użytkowych. Za sprawą ostatniego miesiąca nadwyżka nad wynikami analogicznego okresu ub.r. zmalała do 1,5%. W całej grupie było 16,7 tys. ciężarówek i niemal 2,0 tys. autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o blisko 15%.

Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
W lipcu 2016r zarejestrowano 1746 nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Po raz pierwszy od lutego ub.r. ostatni miesiąc zakończył się spadkiem. Wyniósł on zaledwie -0,7% (-13szt.). siodłowe, które dyktują tempo rozwoju całej grupy, podobnie jak w ubiegłym roku w lipcu przyhamowały ale i tak utrzymały wzrost (+6,6%; +82 szt.). W ostatnim miesiącu wydano ich 1 331, czyli mniej o 679 szt. niż w czerwcu (-33,8%). Ich udział w całej grupie w lipcu wyniósł 76%. Czyli tyle ile wynosił średnio w całym ubiegłym roku, kiedy ciągniki stanowiły blisko 76% a w przedkryzysowych latach 2007 – 2008, 62% - 51%. Średnia dla bieżącego roku to ciągle 80%. Widać, że struktura sprzedaży samochodów ciężarowych zmienia się i coraz większą część zajmują ciągniki, które są podstawą i świadectwem rozwoju przewozów międzynarodowych wykonywanych przez polskich przewoźników. Skompletowane podwozia (razem z zabudowami specjalnymi) przyciągają uwagę coraz mniejszej grupy klientów. W lipcu br. ich rejestracje zmalały o 18,6%r/r do 415 szt.. Przed miesiącem było ich 499 a w maju 405 i kwietniu 515 szt. W ostatnim miesiącu ich poziom był nieznacznie poniżej średniomiesięcznego rezultatu z br (424szt.) ale już wyraźniej poniżej ubiegłorocznego (452szt.). Ze względu na opisaną wcześniej zmianę struktury całej grupy, do średniomiesięcznego poziomu podwozi z roku 2007 (709szt.) czy tym bardziej 2008 (832 szt.) jest daleko w tej części rynku.

Od początku roku zarejestrowano 14 996 szt. (+25,5%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich było 12 028 ciągników (+31,2%), które stanowią zasadniczą część łącznie średnich i ciężkich pojazdów (80% udz.), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC od 16t. (86,4% udz.). Od początku roku przybyło samochodów najcięższych o dmc od 16t. 13 917 (+33,5%). Pojazdy o tonażu poniżej 16t. skupiły zainteresowanie 1 068 nabywców, o 124szt. mniej niż rok wcześniej (-10,4%). Wśród podwozi tego segmentu masowego wyróżnia się IVECO (490;-12,3%) z blisko 46% udziałem. Następny w tej grupie MAN (249; -10,1%) skupia 23% tej części rynku a kolejny MERCEDES-BENZ już tylko 16% (170; -
21,9%).


Do końca lipca br. najsilniejsza grupa odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych pow. 3,5t – firmy prowadzące leasing czy CFM - odebrały ponad 76% nowo zarejestrowanych pojazdów. Podczas, gdy rok wcześniej ich udział był niższy o ponad 5 pkt. proc. O początku br. przypadło na nie blisko 11,5 tys. nowych rejestracji wobec 8,5 tys. szt. rok wcześniej. Wszystkie podmioty instytucjonalne odebrały od początku roku 13,4 tys. nowych pojazdów, co przekłada się na 89,6% rynku.

W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w lipcu br. najwięcej pojazdów dostarczył klientom MAN wydając 358 szt., mniej o 9 szt. (-2,4%) niż w analogicznym miesiącu ub.r. Pozostałe marki z pierwszej piątki poprawiły swoje wyniki w porównaniu rok do roku. Na drugim miejscu w lipcu był DAF (342; +3,3%), na trzecim SCANIA (258; +6,2%). Dalej VOLVO (247; +9,8%) i MERCEDES-BENZ (252szt.; +27,3%), który wypracował największy wzrost w ostatnim miesiącu.

Od początku roku, po lipcu na czele jest DAF (2862; +34,1) z udziałem bliskim 1/5 rynku (19,1%). Następnie SCANIA z liczbą 2713 pojazdów (+38,8%) na drugim. Przypadł na nią 18,1% udział. Na trzeciej pozycji dzięki wynikom ostatniego miesiąca jest MAN (2581; +18,3%) z 17,2% udziałem. VOLVO przesunęło się na czwarte po rejestracji 2492 szt. (+42,4%). Pierwszą piątkę zamknął bez zmiany MERCEDES-BENZ z liczbą 2129szt. (+13,7%) i udziałem w rynku przekraczającym 14%.

Od początku roku w grupie najcięższych pojazdów o DMC >= 16t po lipcu kolejność taka jak w I półroczu. Pierwszy jest DAF (2816; +34,8%) przed SCANIĄ (2713; +38,8%). Za nią na trzecim VOLVO (2487; +42,4%). Następny jest MAN (2327; +22,3%). Piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (1957; +18%).

Samochody dostawcze
Najpopularniejsze modele od początku roku 2016 roku to: Ducato (4356), Master (4095) i Daily (2752). Dalej Boxer (1952) i Sprinter (1887). Na szóstym Dokker (1431) a za nim Transit (1175), który nieznacznie wyprzedza Berlingo (1165). Dziewiąty bez zmiany Partner (1097). Pierwszą dziesiątkę zamyka Doblo (1066).

Wśród samochodów dostawczych od lipca br. zarejestrowano 1836 samochodów osobowo-ciężarowych (+11,1%), 8 430 kombivany (+4,7%), 1288 pick-upów (+50,5), 204 kempingowe (+59,5%) oraz 22 473 pozostałe (+25,2%). W poszczególnych segmentach najpopularniejsze były odpowiednio: Skoda Citigo (555; +133%); Dacia Dokker (1431; +27%); Volkswagen Amarok (356; +86%); Fiat Ducato (10; +233%) jako kempingowy, który wiódł prym również w pozostałych (4346; -2,5%).

Od początku roku najczęściej wybierane i rejestrowane przeznaczenie wśród samochodów dostawczych to 886 izoterm (+16,7%); 692 zabudowy uniwersalne (+41,5%); 273 chłodnie (+33,8%) i 262 (+28,4%) zabudowy do przewozu pojazdów czy 204 (+59,4%) kempingowe i 144 (+105,7%) pomoce drogowe. W ostatnim miesiącu najliczniej były rejestrowane Mastery (524szt.), później Daily (451) i dopiero Ducato (353). Następnie dynamicznie na czwarte miejsce w rankingu lipca dostały się Dokkery (264; +88,6%). Na piątym podobnie jak w czerwcu br. Boxer (237). Sprinter i Berlingo poza pierwszą piątką.