×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 49.
Autonomiczne pojazdy budowlane Scania

Autonomiczne pojazdy budowlane Scania

Eksperci Scania opracowali autonomiczne pojazdy budowlane, które mogą pracować na zamkniętych obszarach bez udziału kierowcy.

Auta będą na początku wykorzystywane m. in. w kopalniach i portach, a następnie zostaną zaadaptowane do zwykłego ruchu drogowego. Współpracujące ze sobą autonomiczne ciężarówki Scania zostały zaprezentowane pod koniec maja w Szwecji.

Pojazdy Scania powstały we współpracy z dostawcami zaawansowanych technologii oraz instytucjami naukowymi, w tym przy wsparciu szwedzkiej agencji Vinnova, zajmującej się rozwijaniem innowacji.

Autonomiczne ciężarówki są ważnym elementem bezpiecznego, zrównoważonego i uniezależnionego od paliw kopalnych transportu drogowego, nad którym pracujemy w Scania. Wykorzystywanie pojazdów, które są częściowo lub całkowicie autonomiczne przyczynia się do wzrostu wydajności i bezpieczeństwa. Tego typu auto nigdy nie przekracza dozwolonej prędkości, nie jedzie agresywnie i rzadko potrzebuje wypoczynku, dzięki czemu rośnie jego dyspozycyjnośćkomentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania AB.

Jak działają autonomiczne pojazdy Scania?
„Inteligentna” ciężarówka jest w stanie analizować otocznie, interpretować zachodzące zmiany i adaptować się do nich wykonując powierzone jej zadania. „Mózgiem” pojazdu jest jednostka sterująca, odpowiadająca za samodzielność auta. Gromadząc dane z licznych czujników, przetwarza je tworząc obraz otoczenia. Odbiera również polecenia z zewnętrznego systemu zarządzania przewozami i przetwarza je tak, aby były zrozumiałe dla systemów pojazdu. Kolejnym elementem jest „inteligentny” układ napędowy, działający z najwyższą precyzją i oszczędzający energię. Główny moduł sterujący zarządza pracą silnika, sprzęgła, skrzyni biegów oraz hamulców pomocniczych.

Autonomiczny pojazd Scania skutecznie wykrywa obiekty znajdujące się przed nim dzięki kamerze z wielosoczewkowym obiektywem znajdującej za przednią szybą. Jej funkcjonowanie opiera się na tej samej zasadzie, co widzenie stereoskopowe u człowieka, dlatego może z łatwością rozpoznawać np. ukształtowanie terenu, zlokalizować pojazdy, pieszych oraz rozpoznać oznakowanie na jezdni. W każdym narożu auta znajduje się też radar krótkiego zasięgu, co pozwala wykrywać obiekty w promieniu 360 stopni. Radary funkcjonują niezależnie od pogody, dniem i nocą. Oprócz nich ciężarówka posiada radar dalekiego zasięgu, do 200 m przed pojazdem, co umożliwia jazdę z wysokimi prędkościami.

Elektrohydrauliczny układ kierowniczy (EAS), to system, służący do automatycznego kierowania pojazdem i bezpiecznego omijania przeszkód. Jednocześnie spełnia funkcję wspomagania układu kierowniczego. Ciężarówka jest też wyposażona w czujniki bezwładnościowe, mierzące przyspieszenie i obrót pojazdu wokół osi pionowej. Dostarczają one jednostce sterującej informacji o zmianach położenia auta. Z kolei czujniki prędkości kół mierząc prędkość każdego koła osobno, umożliwiają jednostce sterującej dokonanie oceny sposobu, w jaki porusza się pojazd.

Moduł GPS lokalizuje ciężarówkę i umożliwia zaplanowanie trasy przejazdu. Podążanie nią jest możliwe dzięki przetwarzaniu informacji dostarczanych przez czujniki. Łącze do przesyłania danych jest kanałem komunikacji pozwalającym odbierać zlecenia, przesyłać informacje o bieżącym statusie auta i jego osiągach. Umożliwia również dzielenie się informacjami z trasy z innymi pojazdami autonomicznymi.

Autonomiczne pojazdy już dziś znakomicie radzą sobie podczas testów praktycznych, choć zanim zostaną wprowadzone do sprzedaży musi minąć jeszcze kilka lat.

4trucks.pl / Scania

Przeczytaj też:
Wóz pożarniczy Rosenbauer na podwoziu Scania pracuje dla Grupy Azoty S.A. Samochód ten jest drugim wspólnym projektem firmy Rosenbauer Polska i Grupy Azoty S.A.
Cyfrowe wyświetlacze w ciężarówkach Scania Kierowcy Scania zyskają większą kontrolę nad pojazdem i jego otoczeniem dzięki sygnałom wysyłanym przez czujniki za każdym razem, gdy zbliża się zagrożenie lub konieczność podjęcia działania.
Scania uruchamia linię montażową baterii do elektrycznych ciężarówek W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie.
W tym roku 20-lecie Pomorskiej Miss Scania Już 3 września na terenie gdańskiego oddział Scania będzie możliwość zobaczenia najpiękniejszych pojazdów Scania w Polsce. Ponadto strefa zielonego transportu, konkursy i koncerty.
Sto ciężarówek Scania Super dla floty FRANCEPOL Pierwsze pojazdy zostały odebrane na początku lipca br. Jest to partia 100 ciężarówek z zamówionych 170.
Scania przewiduje zwiększony popyt na ciężarówki Zakład produkcyjny Scania w Zwolle zapowiedział zwiększenie produkcji samochodów ciężarowych do 240 ciężarówek dziennie.
FMS Scania - na Ukrainie bez opłat Scania Ukraina, na swoim Facebooku poinformowała o zniesieniu opłaty abonamentowej za korzystanie z systemu zarządzania flotą FMS.
Limitowane V8 - powstanie tylko 100 sztuk Znany, w świecie samochodów ciężarowych, projektant ciężarówek Svempa Bergendahl wypuścił projekt ciężarówki, dla uczczenia silnika V8.
Sprzedaż samochodów ciężarowych w listopadzie 2021 To przedostatni miesiąc podsumowań sprzedaży samochodów ciężarowych w drugim roku pandemii.