Jakie wyzwania stoją przed branżą retail?

Jakie wyzwania stoją przed branżą retail?

Branża retail stawia przed operatorami logistycznymi bardzo złożony zestaw wymagań – począwszy od potrzeby ogromnej elastyczności aż po konieczność specjalizacji.

Jak w praktyce wygląda obsługa tego sektora opowiada Maciej Walenda, prezes zarządu DSV Solutions.

Branża retail charakteryzuje się przede wszystkim częstą zmiennością, wymagającą dużej dynamiki operacji. Standardem na polskim rynku jest nierównomierne rozłożenie wolumenów oraz konieczność bardzo wysokiej elastyczności. W przypadku tej branży dodatkowo należy wziąć pod uwagę nieregularnie sezonowe szczyty, które często pojawiają się w oderwaniu od standardowego schematu oraz typowe dla tego rodzaju operacji dzienne zmiany wydawanych asortymentów. Dodatkowo należy pamiętać o praktycznie dowolnej konfiguracji wydań i konieczności codziennej modyfikacji towarów do wydania. Jeśli do tego zestawu dołączymy ilości SKU sięgające często kilkunastu tysięcy, otrzymujemy pakiet wyzwań, które niewątpliwie wymagają dedykowanych kompetencji.

Obsługa branży retail zmienia się także wraz z ewolucją potrzeb sieci handlowych względem operatorów logistycznych. Ci z kolei stoją przed nie lada wyzwaniem. Szybko zmieniające się wymagania, stale rozszerzająca się skala elastyczności oraz nieustająca presja cenowa i optymalizacyjna to zestaw, z którym mogą mierzyć się wyłącznie eksperci logistyczni wyspecjalizowani w sektorze retail.

Z drugiej jednak strony świadomość kompetencji po stronie klientów otwiera przed operatorami szereg dodatkowych możliwości. Standardem staje się obecnie możliwość połączenia funkcji magazynu centralnego z szeroko zakrojonym serwisem przepakowań, czy też tworzenia dedykowanych rozwiązań. Często wykraczają one też poza tradycyjny pakiet rozwiązań logistycznych, takich jak choćby aplikacje mobilne, pozwalające na podgląd zapasu. Dodatkowo, co bardzo istotne, wieloletnie doświadczenie pozwala przewidywać wiele ruchów klienta, a ścisła współpraca z działami sprzedaży tworzy znacznie bardziej zaawansowany model współpracy.

Warto w tym miejscu wspomnieć także o dynamicznie rozwijającej się obsłudze kanałów sprzedaży online, będących naturalną konsekwencją rozwoju m.in. sieci handlowych. Każdy podmiot realizujący sprzedaż w pewnym momencie poszukuje rozwiązań wspierających odbiorcę online. Przewagą operatorów wyspecjalizowanych w sektorze retail jest z całą pewnością duże doświadczenie w regularnej obsłudze, które chociaż w części jest w stanie wspomagać projektowanie sprawnego rozwiązania dla kanałów elektronicznych.

Podsumowując – branża retail stawia przed operatorami logistycznymi cały szereg wyzwań. W ramach tej grupy klientów warto zauważyć całkowicie odmienne wymagania i specyfikę, co potwierdza jedynie, że współcześni operatorzy muszą posiadać szeroki zakres kompetencji i na podstawie własnych, różnorodnych doświadczeń dostosowywać rozwiązania do potrzeb konkretnego projektu.

4trucks.pl / DSV

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL