×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 49.
Rejestracje pojazdów użytkowych - kwiecień 2016 r.

Rejestracje pojazdów użytkowych - kwiecień 2016 r.

W kwietniu 2016 r. w grupie nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t został utrzymany wysoki wzrost.

Ostatni miesiąc zakończył się na poziomie wyższym niż rok wcześniej o 26,3%. W centralnej ewidencji pojazdów przybyło 2 491 takich pojazdów. Tym razem tylko sprzedaż samochodów ciężarowych zadecydowała o nadwyżce łącznego rezultatu nad wynikiem z kwietnia ub. roku. Wśród nich odnotowaliśmy 29,7% tempo wzrostu, co przełożyło się na wydanie klientom 2 339 szt. Wśród autobusów po sześciu miesiącach wzrostów, wystąpił pierwszy spadek (-10%). Zarejestrowano 152 szt. Dało to rezultat o ok. 10% wyższy niż wypracowany średnio w kwietniu w ciągu ostatnich 10 lat.
Od początku roku użytkownicy odebrali 9 300 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. wzrost w skali roku wyniósł 35,1%.

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w kwietniu br. przybyło 3 203 szt. i oznacza to wzrost ich ilości o 10,8%. W całej grupie wyróżniliśmy 2 832 samochody ciężarowe (+11,8% r/r) i 371 autobusów (+3,1% r/r). Od początku roku w rejestrach centralnej ewidencji przybyło razem 11,1 tys. używanych pojazdów (+1,8%). W tym 9,9 tys. ciężarówek i 1,2 tys. autobusów. Razem przewyższyły one liczebność nowych pojazdów zarejestrowanych w tym samym czasie o blisko 20%.

Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
W kwietniu 2016r zarejestrowano 2 339 nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t., co reprezentowało zwiększenie rynku o 29,7%. Popularnością cieszą się nowoczesne ciągniki samochodowe, których wydano 1 824 szt. czyli o 34% więcej niż rok wcześniej i mniej o 10% w porównaniu z marcem. Ich udział w całej grupie wzrósł o 2,4 pkt. proc do 78% w porównaniu z sytuacją z kwietnia ub.r. Średnio w całym ubiegłym roku ciągniki stanowiły blisko 76% a w przedkryzysowych latach 2007 – 2008, 62% - 51%. Widać, że struktura sprzedaży samochodów ciężarowych zmienia się i coraz większą część zajmują ciągniki, które są podstawą i świadectwem rozwoju przewozów międzynarodowych wykonywanych przez polskich przewoźników. Dokłada się do tego ich zainteresowanie wymianą posiadanego przez nich taboru na spełniający normy Euro VI, który jest już sprawdzony i bardziej ekonomiczny w eksploatacji niż wcześniejsze wersje pojazdów. Korzystniej też dla pojazdów z normą Euro VI zaczęły wypadać opłaty myta w Europie.
Skompletowane podwozia (razem z zabudowami specjalnymi) przyciągają uwagę znacznie mniejszej grupy klientów. W kwietniu br. ich rejestracje zwiększyły się o 17% do 515 szt.. Przed miesiącem wyniosły 519 szt. Ten poziom przewyższa średniomiesięczną ilość z ub. roku. Wtedy wynosił on średnio 452szt. Jednak do średniego poziomu z lat 2007 (709szt.) czy tym bardziej 2008 (832 szt.) jest dosyć daleko w tej części rynku.

Od początku roku zarejestrowano 8 636 szt. (+36,3%) nowych samochodów ciężarowych. Wśród nich było 6 987 ciągników (+42,1%), które stanowią zasadniczą część łącznie średnich i ciężkich pojazdów (81% udz.), i zwłaszcza tych najcięższych o DMC od 16t. (87% udz.). Od początku roku przybyło samochodów najcięższych 8 009 (+40%). Pojazdy o tonażu poniżej 16t. skupiły zainteresowanie 620 nabywców, o 1szt. mniej niż rok wcześniej. Wśród podwozi tego segmentu masowego wyróżnia się IVECO (297;+15,6%), następny w tej grupie jest MAN (150; -2%).

Do końca kwietnia br. najsilniejsza grupa odbiorców wszystkich samochodów ciężarowych pow. 3,5t – firmy prowadzące leasing czy CFM - odebrała blisko 76% nowo zarejestrowanych podczas, gdy rok wcześniej ich udział był niższy o ponad 7 pkt. proc. W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. przypadło na ponad 6,5 tys. nowych rejestracji.

W rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w kwietniu br. najwięcej dostarczyli klientom MAN (431szt.) i DAF (430szt.) oraz MERCEDES-BENZ (393szt.). Po czterech miesiącach na pierwszym miejscu, podobnie jak o tej samej porze w ub.r. jest DAF z liczbą 1688 pojazdów (+43,3%) a następna SCANIA z rezultatem 1663 (+51,3%). Udział obydwu marek przekracza 19% rynku. Trzeci jest MAN po wydaniu 1 436szt. (+36,4%). VOLVO utrzymuje czwartą lokatą po rejestracji  1 304 szt. (+30%). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ z liczbą 1 230szt. (+15,6%) i udziałem w rynku przekraczającym 14%.

 

Rankingi dla samochodów ciężarowych o DMC >= 16t
Od początku roku w grupie najcięższych pojazdów pierwszy jest DAF (1 670; +44,5%) a tuż za nim SCANIA (1 663; +51,3%). Trzecie miejsce utrzymało VOLVO (1 301; +30,1%) ale blisko, na czwartym jest bardziej dynamiczny MAN (1 282; +42,6%). Piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (1 139; +23,7%).

 

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w kwietniu br. zarejestrowano 5 310 szt., o 31,8% więcej niż przed rokiem i nieznacznie mniej niż miesiąc wcześniej (-0,6%; -32szt.). To najlepszy kwiecień od 2008r., kiedy przybyło 5 087szt. Wysokie tempo wzrostu utrzymuje się nieprzerwanie od 17. miesięcy. Nadwyżka nad ubiegłorocznym rezultatem wyniosła 1 282 szt. i była najwyższa od grudnia 2010, kiedy sprzedaże nakręciły zapowiedzi o podwyżce VAT i ograniczeniu jego odliczania przy zakupach samochodów do 3,5t do działalności. Teraz ogólne otoczenie gospodarcze jest znacznie bardziej sprzyjające niż wówczas i dodatkowo jesteśmy przed zmianą wymagań homologacyjnych dla nowo rejestrowanych samochodów dostawczych (tu N1) od września br.

Od początku roku przybyło 19 259 nowych samochodów dostawczych o DMC do 3,5t. Jest to o 21% więcej niż w analogicznym czasie 2015r..

Od początku roku wśród samochodów dostawczych w klasyfikacji marek nie ma zmiany na pierwszych miejscach. Liderem jest Fiat (4102). Jego udział przekracza nieznacznie obniżył się poniżej 22% rynku a tempo wzrostu wyniosło 13,3%. Na drugim miejscu Renault z liczbą 2 722 zarejestrowanych samochodów w tempie +21,4%. Trzeci bez zmiany był Ford (1 964; +14,5%) a Peugeot (1 875; +25,9%) czwarty. Pierwszą piątkę zamknął Volkswagen (1 553; +2,3%). Niewiele za nim jest Mercedes-Benz (1 501;+30,6%).

Najpopularniejsze modele od początku roku 2016 roku to: Ducato (2752), Master (2305) i Daily (1324). Dalej Boxer (1145) przeszedł Sprintera (1113). Na szóstym Dokker (755) a za nim Berlingo (662). Na ósme wspiął się Transit (649) a na dziewiate Partner (613). Pierwszą dziesiątkę zamyka Transporter (584) a poza nią już transit Custom (556) i Fiorino (542).

Nowe autobusy o DMC>3,5T
Wśród autobusów po sześciu miesiącach wzrostów, wystąpił pierwszy spadek (-10%). W kwietniu zarejestrowano 152 szt. Dało to rezultat o ok. 10% wyższy niż wypracowany średnio w kwietniu w ciągu ostatnich 10 lat. Spadek wywołały mniej liczne wydania w grupie najcięższych autobusów o dmc od 16t (72szt) niż przed miesiącem (177szt) i przed rokiem (107szt).

Od początku roku zarejestrowano 664 autobusy (+21,4%) a wśród nich 427 o dmc od 16t. (+32,6%). W rankingu marek po czterech pierwszych miesiącach br. pierwsze miejsce ma niezagrożenie MERCEDES-BENZ po wydaniu 319 (+38,7%) autobusów. Przewagę nad drugą marką – SOLARIS (128; +71%), wzmocnił do 191szt. Trzecia jest SCANIA z liczbą 58 autobusów zarejestrowanych pod swoją marką. Dalej jest grupa VDL (24szt) oraz FORD i SETRA po 23szt.. Wśród firm zabudowujących (łącznie dla różnych rodzajów podwozi) od początku roku najwięcej zarejestrował MERCUS - 60 szt., następnie HIGER – 31 szt., AUTO-CUBY 20szt, BUS-PRESTIGE 16 i AUTOMET – 15 szt..

4trucks.pl / Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego