×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 49.
Logistyka w branży papierniczej

Logistyka w branży papierniczej

W branży logistycznej wyroby papierowe lub tekturowe wykorzystywane są zarówno do przechowywania, jak i transportu opakowań jednostkowych oraz zbiorczych.

To miękkie materiały utrwalane m.in. tworzywami sztucznymi lub sztywne, kartonowe powłoki. Produkowane są one zazwyczaj z drzew iglastych i liściastych, z przeznaczeniem do ochrony towarów. Znacznie mocniejszą strukturę mają opakowania tekturowe, które, w zależności od ilości połączonych ze sobą warstw falistych arkuszy, mogą mieć szerokie zastosowanie. Na podstawie przewidywań agencji badań rynkowych Moody, w tym roku sektor ten może spodziewać się stabilnego wzrostu zysków z działalności operacyjnej. Zapotrzebowanie to wynika bezpośrednio z podwyższających się standardów higieny oraz konsumpcji żywności.

Korelacja rynku opakowań oraz przemysłu papieru i tektury jest bardzo silna. Wartość tego sektora do 2020 roku ma sięgnąć ponad 213 miliardów dolarów. Tendencja ta spowodowana jest wieloma czynnikami. Należy do nich przede wszystkim większa świadomość klientów, a także wykorzystanie papieru i kartonów do wtórnej produkcji. Coraz częściej bowiem opakowania z tworzyw sztucznych zastępowane są tymi przygotowanymi z ponownie przetworzonych wyrobów papierniczych.

Logistyka papieru
Standardy transportu papieru pozostają pod silnym wpływem norm jakościowych i środowiskowych. Dbałość o czystość to dla operatorów logistycznych punkt wyjścia do ich spełnienia, każde zabrudzenia lub niewielkie przedmioty mogą bowiem uszkodzić wrażliwe role czy gotowe wyroby celulozowo-papiernicze, takie jak np. papier toaletowy czy chusteczki higieniczne. Z tego też powodu, dla zwojów stosuje się dodatkowe osłony, a także specjalny sposób układania – zarówno w magazynach, jak i podczas przewozu – aby każdy z nich był indywidualnie dostępny bez zbędnego przestawiania pozostałych. Powyższe, podstawowe zasady bezpieczeństwa, minimalizują ryzyko powstania uszkodzeń w całym procesie logistycznym.

- Normy w zakresie przechowywania papieru są bardzo restrykcyjne. Materiał ten jest słabo odporny na działanie czynników zewnętrznych i wymaga magazynowania w odpowiednich warunkach. Specjalne pomieszczenia powinny być suche, przewiewne i zaciemnione - by nie powodować przebarwień materiału, a także czyste i zabezpieczone przez gryzoniami. Dopuszczalna temperatura nie powinna przekraczać 4°C, a wilgotność powietrza 60%. Duży wpływ na zachowanie jakości ma także ciśnienie i ruchy powietrza, a wartości te mogą wahać się w zależności od rodzaju zastosowania danego surowca. Każdy rodzaj papieru powinien być składowany na osobnych paletach, w odpowiednio zabezpieczonych opakowaniach fabrycznych. Zwoje przechowuje się pionowo, natomiast skrzynie, paczki i palety poziomo, jedno opakowanie na drugim – wymienia Jan Brachmann, prezes zarządu Seifert Polska.

Energochłonny biznes kontra unijne normy
Logistyka papieru w rolach wymaga wyjątkowej precyzji i specjalistycznego sprzętu. Seifert Polska to operator logistyczny, który w tej dziedzinie posiada ponad 70 lat doświadczenia, rocznie transportując ponad 2 mln ton tego surowca. W magazynach firmy wykorzystuje się nowoczesną technikę wysokiego składowania na regałach.

Dzięki ułożeniu towarów w tzw. "jodełkę" w każdym magazynie możemy zapewniać nawet 10 tys. miejsc paletowych, jednocześnie znacząco redukując koszty przechowywania. Magazyny odpowiednio przystosowujemy do specyfiki i wymagań danego towaru, dzięki wykorzystaniu systemów monitoringu temperatury i wilgotności oraz klimatyzacji – mówi Jan Brachmann.

Normy stosowane wobec magazynowania i transportu papieru to także efekt wdrażanego pakietu klimatycznego Unii Europejskiej na lata 2020-2030, w kontekście przemysłów energochłonnych. Wiąże się on z odpowiednim podejściem firm do zmiany odnośnie długofalowej strategii inwestycyjnej.

Fabryki papiernicze, jak również wszelkie inne firmy świadczące dla nich usługi, w tym logistyczne, będą musiały skonfrontować swoją strategię rozwoju z nowymi wytycznymi Unii w zakresie odpowiedniego udziału energii odnawialnych. Wyzwania te dotyczą przede wszystkim dalszej redukcji emisji dwutlenku węgla – podsumowuje Jan Brachmann.

Perspektywy rozwoju branży papierniczej, mimo coraz bardziej restrykcyjnych zmian, są dobre. Sektor ten, jako jeden z pierwszych, najszybciej dopasował się do modelu gospodarowania opartego na energiach odnawialnych, ze względu na oparcie procesu wytwarzania na biomasie. Statystyki potwierdzają zauważalny w nim od dawna potencjał oraz kierunek zmian nadchodzących w następnych latach – przemysłowym zastosowaniom tego surowca.

4trucks.pl / Seifert Polska

Przeczytaj też:
Magazyn - dlaczego wybrać platformę towarową i jak przyspiesza ona pracę magazynu Nowoczesny magazyn XXI wieku to magazyn wykorzystujący maksymalnie możliwości przestrzenne obiektu, w jakim jest zlokalizowany. O ile przestrzeni poziomej nie jest trudno zapełnić regałami magazynowymi, to przestrzeń w pionie bywa wyzwaniem. Transport towarów na wysokość wymaga odpowiedniego sprzętu, do którego zalicza się również platforma towarowa.
Danone przedłuża współpracę z Kuehne+Nagel Danone Sp. z o.o. przedłuża współpracę z Kuehne+Nagel w Polsce o kolejne siedem lat.  
Telematyka w ciężarówce. Kierowco, co wie o tobie twój szef? Narzędzia telematyczne pozwalają obecnie zebrać mnóstwo danych dotyczących każdego przejazdu samochodu ciężarowego.  
myCEVA - cały proces logistyczny online CEVA Logistics, wiodący globalny operator logistyczny, przyspieszył proces transformacji cyfrowej i uruchamia myCEVA, nową platformę transakcyjną, umożliwiającą nadawcom przesyłek zarządzanie online całym procesem transportowym.  
Rusza program FM Open Lab dla młodych przedsiębiorców - logistyków FM Logistic CE, wiodący operator logistyczny działający w Polsce, Czechach, Słowacji i Węgrzech, uruchamia program dedykowany start-upom. Inicjatywa nosi nazwę FM Open Lab i jest skierowana do przedsiębiorców, którzy chcieliby rozwijać swój produkt lub usługę w rzeczywistych warunkach biznesowych.  
Sztuczna inteligencja w logistyce drogowej? To już działa Kuehne + Nagel uruchomiło w Singapurze platformę cyfrową eTrucknow, wykorzystującą technologię sztucznej inteligencji.  
Kierowca jak fotograf. Raben wprowadza bezdotykową obsługę dokumentów przewozowych Usługa PCD dostępna jest od 4 maja.  
Jak wzorowo radzić sobie z pandemią koronawirusa w logistyce. GEFCO Polska wprowadza zaostrzone procedury ochrony GEFCO Polska wprowadziła szereg zmian dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowia pracowników i partnerów oraz zachowania ciągłości realizowania zleceń.  
Branża magazynowa wobec kryzysu epidemii. Rokowania są pozytywne W przeciwieństwie do branży automotive rynek magazynowy nadal się rozwija.