Podsumowanie akcji Akademia Bezpiecznego Samochodu
W porównaniu z wynikami badań z ubiegłego roku, kampania prowadzona w 2007 roku przyniosła poprawę profilaktycznego sprawdzania przez kierowców stanu technicznego ich pojazdów, a o to przede wszystkim chodzi. Niemal 31% respondentów zadeklarowało, że odwiedza warsztat w celu profilaktycznego sprawdzenia ogólnego stanu podzespołów samochodowych. Przy czym warto zauważyć, że dotychczas przeprowadzane badania pokazywały, iż tylko 25% kierowców odwiedza warsztaty profilaktycznie. Do 24% spadł odsetek kierowców, którzy w ogóle nie odwiedzili warsztatu w ciągu ostatniego roku – jest to niemal o 9% mniej kierowców niż w roku ubiegłym.
Badania pokazały zatem, że polskie społeczeństwo staje się coraz lepiej wyedukowane w kwestii bezpieczeństwa, chce zapobiegać wypadkom i ich skutkom poprzez coraz bardziej świadome uczestnictwo w ruchu drogowym. Niezależnie od wieku czy poziomu wykształcenia, podstawową motywacją do dbania o stan techniczny pojazdu oraz wymiany zużytych części jest bezpieczeństwo własne badanych oraz ich najbliższych. W porównaniu jednak z rokiem ubiegłym, większa liczba respondentów wskazała na zagrożenie awarią w czasie jazdy jako na jedną z podstawowych motywacji do wymiany wyeksploatowanych części motoryzacyjnych (ok. 50% badanych). Niezwykle istotny jest również fakt, iż respondenci wykazują coraz większą odpowiedzialność oraz racjonalizm – jedną z podstawowych przyczyn wymiany części samochodowych okazały się być większe koszty ewentualnej późniejszej naprawy.
Jednocześnie wielu kierowców posiadających samochód w przedziale wiekowym 3 – 10 lat, a więc pojazd wymagający troskliwej kontroli mechanika przynajmniej 2 razy w roku, zadeklarowało, iż nie korzysta z usług warsztatów samochodowych. Jest ich co prawda mniej niż tych, którzy z usług mechaników korzystają regularnie, niemniej jednak nadal jest to co piąty polski kierowca.
Zatem wyraźnie widać, że kampania Akademia Bezpiecznego Samochodu prowadzona w 2007 roku wywarła znaczący i pozytywny wpływ na postawy kierowców. Jednocześnie wyniki badań pokazały, że nadal istnieje potrzeba nieustannego podnoszenia ich świadomości oraz wpływania na ich postawy. Działania w ramach kampanii prowadzone we wszystkich mediach i na różnych polach przynoszą widoczne efekty i pokazują, jak istotna jest edukacja kierowców i wyrabianie wśród nich nawyku dbania o stan techniczny samochodu. Przed Akademią Bezpiecznego Samochodu stoją zatem kolejne wyzwania, a ich celem są jeszcze lepsze wyniki działań w roku 2008.
źródło: ABS