Volvo podnosi dyspozycyjność z pomocą łączności bezprzewodowej

Volvo podnosi dyspozycyjność z pomocą łączności bezprzewodowej

Volvo Trucks opracowało nowy, bazujący na komunikacji GSM system, który umożliwia stacji obsługi zdalną kontrolę stanu technicznego samochodu ciężarowego.

Rozwiązanie dające nadzieję na większą dyspozycyjność i niższe koszty obsługi technicznej pojazdu.

W Europie system zostanie wprowadzony na rynek w 2013 r.
Dzięki zastosowaniu w pojeździe nowej wersji interfejsu telematycznego - TGW (Telematics Gateway) - stało się możliwe świadczenie nowych, zdalnych usług. Stacja obsługi Volvo zyskała możliwość monitorowania stopnia zużycia i stanu pojazdu, a także odczytu kodów usterek, za pośrednictwem sieci GSM.

- Nowy moduł komunikacyjny na pokładzie samochodów ciężarowych zapewnia stacji obsługi ciągły dostęp do danych o stopniu zużycia określonych podzespołów - wyjaśnia Christian Gustavsson, dyrektor ds. serwisu w Volvo Trucks. Obejrzyj film na www.youtube.com/VolvoTrucks  

Z pomocą nowego systemu mechanicy mogą sprawdzać przebieg pojazdu i tempo zużywania się niektórych jego podzespołów. Dysponując tymi informacjami, stacja obsługi może układać harmonogram przeglądów okresowych dostosowany do rzeczywistych potrzeb.

- Przyczyni się to do wzrostu dyspozycyjności pojazdu i zminimalizowania ryzyka nieplanowanych przestojów, spowodowanych awarią. Dla firm transportowych oznacza to większe bezpieczeństwo eksploatacyjne i mniej czynności administracyjnych, a ich klienci mogą liczyć na większą niezawodność dostaw - kontynuuje Christian Gustavsson.

Optymalizacja dyspozycyjności
Zdalna komunikacja pomiędzy samochodem ciężarowym i stacją obsługi stanowi uzupełnienie harmonogramu obsługowego. Jeżeli sposób wykorzystania samochodu ciężarowego jest inny od pierwotnie zakładanego, może okazać się, że okresy międzyobsługowe są zbyt krótkie lub zbyt długie. Jeżeli jednak stacja obsługi otrzymuje dane o rzeczywistym tempie zużycia eksploatacyjnego, może odpowiednio skorygować te interwały, dostosowując je do rzeczywistych potrzeb.

- Wiele parametrów jest trudnych do wyliczenia. W pojeździe użytkowanym w warunkach trudniejszych niż przeciętne niektóre podzespoły zużywają się szybciej. Z kolei podzespoły pojazdu użytkowanego w warunkach łagodniejszych mogą w chwili przeglądu okresowego dysponować jeszcze sporym zapasem zużycia. A to oznacza niepewność dla firmy transportowej - mówi Christian Gustavsson.

Ograniczanie nieplanowanych przestojów
Jeżeli sposób użytkowania pojazdu odbiega od sposobu przyjętego w pierwotnym harmonogramie obsługi technicznej, stacja obsługi zostanie o tym poinformowana.

- Na przykład, serwis może otrzymać ostrzeżenie o zużyciu klocków hamulcowych. W rezultacie, zużyte elementy zostają w porę wymienione i nie zawiodą w długiej trasie - wyjaśnia Christian Gustavsson. - To rozwiązanie korzystne dla obydwu stron. Możliwość uniknięcia nieplanowanych wizyt w serwisie leży w interesie zarówno firmy transportowej, jak i stacji obsługi.

Pobieranie aktualizacji przez GSM
Za pośrednictwem TGW możliwe będzie zdalne modyfikowanie parametrów i, w przyszłości, także aktualizacja kompletnych pakietów oprogramowania w pojeździe. Początkowo system obejmie ograniczoną liczbę parametrów, ale w ciągu kilku lat, jak twierdzi Christian Gustavsson, Volvo Trucks opracuje znacznie szerszą gamę podobnych funkcji, z myślą o dalszym zwiększaniu dyspozycyjności i redukcji kosztów eksploatacji samochodów ciężarowych.


4trucks.pl / Volvo Trucks

Przeczytaj też:
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Volvo FH Aero - bardziej opływowy i dłuższy Niezależnie od tego, który układ napędowy wybiorą klienci – elektryczny, gazowy czy wysokoprężny – wszystkie warianty nowego FH Aero będą charakteryzowały się niższym zużyciem energii, większym zasięgiem oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wrażeń z jazdy.
Pierwsze elektryczne Volvo FH dla polskiego przewoźnika Podczas VI edycji Targów Rozwiązań Transportowych 4Poland odbyło się uroczyste przekazanie elektrycznej ciężarówki.
Volvo FM Electric we flocie DHL w Polsce W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.
Nowy rok w branży pojazdów użytkowych W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2023 r. zarejestrowano 2486 szt. To rezultat o 233 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+10,3% r/r) i jednocześnie najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.
Ciężarówki i autobusy - jak minął rok W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.
Samochody ciężarowe na finiszu 2022 roku Powoli zbliżamy się do końca roku i będzie można ostatecznie podsumować kolejny niełatwy, dla producentów samochodów ciężarowych, rok. Zanim to jednak nastąpi analizujemy przedostatni miesiąc 2022 roku.
Ciężarowe w górę W październiku 2022r. zarejestrowano 3742 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+24,8%) i więcej o 12,4% niż we wrześniu br. jest to niewątpliwie bardzo optymistyczna wiadomość.