Zatrzymane prawa jazdy

Zatrzymane prawo jazdy i co dalej...

Coraz częściej pojawiają się informacje o zatrzymaniu praw jazdy zawodowym kierowcom. Nieuczciwi kierowcy tracą uprawnienia w wyniku manipulowania tachografem lub posługiwania się nieswoją kartą kierowcy. Wiele takich przypadków miało miejsce również w lutym br.

 

W piątek 4 lutego, na terenie powiatu łukowskiego, inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie, zatrzymali do rutynowej kontroli pojazd należący do lokalnego przewoźnika. Okazało się, że kierowcą był właściciel przedsiębiorstwa transportowego. Gdy kierujący wyjął z tachografu kartę, kontrolujący stwierdzili, że była to karta należąca do innego kierowcy, jego pracownika. Użycie cudzej karty miało zapobiec powstawaniu naruszeń czasu pracy.
W rezultacie przeprowadzonych czynności na przedsiębiorcę zostanie nałożona kara pieniężna m.in. za posługiwanie się kartą kierowcy należącą do innego kierowcy.

W poniedziałek (14 lutego) na ekspresowej ósemce funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego z oddziału w Piotrkowie Trybunalskim skontrolowali samochód z przyczepą. Kierujący zespołem pojazdów należącym do czeskiego przedsiębiorstwa wykonywał międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy na potrzeby własne z Czech do Polski. Inspektorzy ITD porównali informacje pobrane z cyfrowego tachografu oraz karty kierowcy. Analiza danych wykazała, że kierowca nie rejestrował części swoich aktywności i przebytej drogi. Mężczyzna rozpoczął jazdę na terenie Czech o 03:57, ale kartę kierowcy zalogował do tachografu dopiero o 05:15. Swoją aktywność za kółkiem rejestrował przez 3 godziny, po czym kartę z urządzenia rejestrującego wylogował. Symulując odpoczynek, kontynuował jazdę do momentu kontroli o 08:43. Bez zalogowanej karty kierowcy zespół pojazdów przejechał 102 km. Dodatkowo w trakcie ważenia okazało się, że zespół pojazdów jest za ciężki o 2 tony względem DMC samochodu i przyczepy. Kierowca stracił prawy jazdy na trzy miesiące i ukarany został mandatem karnym w wysokości 2 tys. zł, a wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowania administracyjne. Zespół pojazdów skierowany został na parking strzeżony.

W środę (16 lutego), w miejscowości Grzmiąca w powiecie wałbrzyskim, wspólny patrol dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego oraz wałbrzyskiej Policji zatrzymał do kontroli kierowcę samochodu ciężarowego przewożącego kruszywo. Próba kontroli zapisów tachografu okazała się niemożliwa, ponieważ kierowca nie używał tego urządzenia, które na dodatek nie było od dawna poddawane wymaganym sprawdzeniom metrologicznym. Kontrola wykazała także fatalny stan techniczny pojazdu – między innymi opony były tak zużyte, że wystawały z nich druty. Ponadto ustalono, że kierowca przejeżdżając przez miejscowość naruszył zakaz ruchu pojazdów o określonym tonażu. Konsekwencje kontroli to zatrzymanie prawa jazdy na okres 3 miesięcy oraz ukaranie kierowcy mandatami karnymi. Wobec przewoźnika wszczęte zostanie administracyjne postępowanie wyjaśniające w sprawie nałożenia kary pieniężnej.

W piątek (18 lutego 2022 r.) inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego skontrolowali dwa autokary, którymi grupa przedszkolaków z Gorzowa Wielkopolskiego miała pojechać do teatru. Podczas kontroli jednego z pojazdów stwierdzono, że kierowca nie włożył do tachografu wykresówki.
Kierowcę ukarano mandatem oraz zatrzymano jego prawo jazdy na okres trzech miesięcy. Konsekwencje poniesie również przewoźnik, wobec którego zostanie wszczęte postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej.

Również w piątek 18 lutego br., w miejscowości Aleksandrowice (autostrada A4) małopolscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zespół pojazdów należący do tureckiego przewoźnika (wykonywany był międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy z Polski do Turcji). Inspektorzy zweryfikowali dane z karty kierowcy oraz tachografu cyfrowego zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe, jak również przekazane do kontroli dokumenty przewozowe. Po wnikliwej analizie danych okazało się, iż pojazd był na załadunku w dniu 18 lutego br., w godzinach 08:15 – 10:15, a kierowca podczas załadunku używał karty, która nie jest jego własną. Kierowcę ukarano mandatem karnym 2000 zł, oraz zatrzymano mu prawo jazdy na 3 miesiące. Wszczęto również postępowanie wobec przewoźnika.

W dniu 21 lutego na obwodnicy Torunia funkcjonariusze z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy zatrzymali pojazd członowy, którym realizowany był krajowy transport drogowy z ładunkiem nawozu. Analiza danych z tachografu i dokumentacji transportowej wykazała, że również w tym przypadku doszło do fałszowania czasu pracy kierowcy. W dniu kontroli kierowca posługiwał się kartą innego kierowcy. Ale to nie wszystko. Zespół pojazdów był oznakowany tablicami barwy pomarańczowej. Oznaczało to, że ładunek przewożony jest w ramach transportu materiałów niebezpiecznych. Nie był to jednak przewóz, który można było zakwalifikować jako ADR i takiego oznaczenia mieć nie powinien. Kierujący otrzymał mandat karny i tymczasowo pożegnał się z prawem jazdy. W sprawie wszczęto dwa postępowania administracyjne.

Także 21 lutego, podlascy inspektorzy sprawdzili zespół pojazdów przewożący do portu w Gdańsku mleko w kontenerach. Kontrolujący stwierdzili, że oprogramowanie tachografu zainstalowanego w ciężarówce zostało zmanipulowane. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierujący miał możliwość fałszowania swojego czasu pracy. W związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa sprawę przekazano funkcjonariuszom Policji, którzy będą prowadzić postępowanie wyjaśniające. Wobec przewoźnika wszczęte zostały postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym i Prawa o ruchu drogowym zagrożone karami na łączną kwotę ograniczoną do 27 000 złotych.

Od 1 stycznia br. obowiązują zaostrzone przepisy, które nakazują inspektorom ITD zatrzymanie prawa jazdy z powodu manipulacji lub braku rejestracji zapisów aktywności kierowcy w tachografie w zainstalowanym pojeździe.

Info: WITD: Wrocław, Gorzów Wlkp., Lublin, Kraków, Biała Podlaska, Łódź, Bydgoszcz, Białystok

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Inspektorzy ITD protestują, co to oznacza dla kierowców ciężarówek W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, od dnia 13 grudnia 2023 r., organizacje związkowe rozpoczęły akcje protestacyjne.
ITD stanie się formacją mundurową Rada Ministrów przyjęła 8 grudnia 2023 r. projekt ustawy o Inspekcji Transportu Drogowego, który ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania tą służbą, a przez to podniesienie poziomu efektywności realizowanych przez nią działań.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.