Trzymanie telefonu na kolanach, a prowadzenie samochodu
Trybunał w Leeuwarden (Holandia) stwierdził, w niedawno opublikowanym wyroku, że trzymanie telefonu komórkowego na kolanach podczas jazdy nie może być postrzegane jako trzymanie mobilnego urządzenia elektronicznego, które może być używane do komunikacji lub przetwarzania informacji. Jednak uwaga!
Zainteresowanie tym stwierdzeniem jest duże, ponieważ można je zinterpretować jako dorozumianą zgodę na oglądanie lub nawet obsługę smartfona na kolanach.
Organ rozstrzygający doprecyzował jednak orzeczenie oraz obowiązujące przepisy i tak...
Kierowca ciężarówki trzymał telefon komórkowy na kolanach, jedną ręką na kierownicy i przez dłuższy czas trzymał głowę pochyloną w dół nie patrząc się na drogę. Wymierzono mu wówczas mandat w wysokości 240 euro. Mężczyzna jednak nie przyjął mandatu i odwołał się do sądu rejonowego. Od tego wyroku wniesiono apelację. Sąd uchylił orzeczenie sądu okręgowego: trzymanie telefonu komórkowego na kolanach nie jest uważane za korzystanie z niego.
Po tegorocznym wprowadzeniu zakazu prowadzenia rozmów (również przez CB radio) sądy, w różnych sprawach, orzekały o wariantach niebezpiecznego korzystania z urządzenia do komunikowania się podczas prowadzenia pojazdu. W temacie telefonów rozpatrywano różne warianty korzystania z nich: zamocowanie telefonu opaską przy uchu, wpięcie telefonu między ucho a ramię lub trzymania telefonu na nadgarstku. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Leeuwarden z 9 sierpnia br. ustalił, że posiadanie telefonu komórkowego na kolanach nie jest karalne.
Rzecznik generalny stanął na stanowisku, że pojęcie pozbawienia wolności można interpretować szeroko. Celem zakazu jest przecież zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Za korzystanie z telefonu podczas jazdy istnieje (obecnie) kara w wysokości 340 euro.
Jednak Trybunał w tym wyroku zmienił interpretację. Trzymanie telefonu komórkowego na kolanach nie pozostaje bez wpływu na prowadzenie pojazdu i bezpieczeństwo na drodze. Prowadzi to do niebezpiecznych zachowań na drodze.
Fundacja Badań nad Bezpieczeństwem Drogowym szacuje, że co roku kilkadziesiąt osób ginie, a prawie trzysta zostaje rannych w ruchu drogowym z powodu korzystania z telefonów komórkowych. Rozmowa telefoniczna odwraca uwagę kierowcy od sytuacji na drodze.