Rejestracje ciężarowe styczeń 2021

Rejestracje ciężarowe - pierwszy miesiąc 2021 roku

W styczniu 2021 r. zarejestrowano 1578 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej o 2,5% niż rok wcześniej.

 

Patrząc na początek ostatnich 6. lat (od 2015 r.) pierwszy miesiąc 2021 r. zamknął się na umiarkowanie dobrym poziomie - daje jednak nadzieję na wzrost w całym br.
Kierunek zmiany w obydwu kategoriach składowych był odmienny; rynek samochodów ciężarowych zwiększył się o r/r o 7,5% a autobusów znacznie się obniżył o 40,8%.

W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy we wszystkich kategoriach - ciągniki samochodowe wzrosły o 9,8% , podwozia ciężarowe o 1,9% a samochody specjalne nie zmieniły się w porównaniu ze styczniem 2020r. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 1485 szt. a autobusów 93 szt.

Nowe samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2021r. zarejestrowano 1485 szt. To rezultat o 103 szt. wyższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (+7,5% r/r;), ale niższy niż w grudniu ub.r. o - 821 szt.(-35,6%). Podobny styczniowy rezultat (1456 szt.) obserwowaliśmy w 2016 r. Teraz rejestracje wszystkich podwozi były o 6 szt. (+1,5%) wyższe niż rok wcześniej i osiągnęły 394 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (314 szt.; +1,9% r/r) i samochodów specjalnych (80 szt.; 0,0%).
W porównaniu z wynikami z grudnia ub.r. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był mniejszy - łącznie o -47,8% (-361 szt.). Wśród ciągników samochodowych popyt także przyhamował w czasie ostatniego miesiąca (-29,7% m/m; - 460 szt.). Ogólnie w zagregowanej grupie rynek był mniejszy niż w grudniu ub.r. o 35,6% m/m (-821 szt.).

Na rynku samochodów ciężarowych obserwujemy trzeci miesiąc z rzędu poprawę wyników i mimo że w wartościach bezwzględnych rezultat stycznia br. nie był imponujący, to mimo trwającej pandemii zarysowują się szanse na powolne wychodzenie z kryzysu tej część rynku.

W styczniu 2021 r. w rankingu marek wśród podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), których rejestracje wyniosły 394 szt. wobec 388 rok wcześniej,

- na pierwszym miejscu ex aequo IVECO i MAN Truck & Bus z tą samą liczbą 82 szt. każda,
- trzecia była SCANIA (62 szt.),
- czwarty MERCEDES-BENZ Trucks (60 szt.),
- piąte w tej grupie było VOLVO (37 szt.),
- szósty DAF Trucks z rezultatem 37 szt.,
- RENAULT Trucks zarejestrowało (21 szt.).

Wśród ciągników samochodowych w styczniu 2021 r, których przybyło 1091 szt. wobec 994 szt. rok wcześniej, najwięcej zarejestrował DAF (326 szt.; +7% r/r: -8% m/m), następnie VOLVO 274 szt. (+51% r/r i +19% m/m). Na trzecim miejscu SCANIA z liczbą 176 szt. (+39% r/r i +43% m/m), a na czwartym MAN (114 szt.; -38% r/r i -59% m/m). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (104 szt.; -2% r/r; -75% m/m).

W ogólnym rankingu marek w styczniu 2021 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał DAF 362 szt. (+5%; 24% udz. wobec 25% rok wcześniej). Drugie było VOLVO 311 szt. (+51%) uzyskując 21% tej części rynku. Trzecia była SCANIA 238 szt. (+46%). Jej udział wyniósł 16% i był wyższy niż w ub.r. (+4,2 pkt. proc). Za nią MAN zarejestrował 196 szt. (-35%) uzyskał 13 % udziału w rynku, strata udziału o 5,6 pkt. proc. Piątkę zamknął MERCEDES-BENZ po rejestracji 164 szt. i spadku o 20%.

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 86,8% podczas gdy przed rokiem 89,9% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 67,8 % rynku czyli mniej o 3,3 pkt. proc. niż rok wcześniej (71,1 %) i mniej niż miesiąc wcześniej o 5,8 pkt. proc.

Ciężarowe Używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w styczniu 2021 r. zarejestrowano 2639 szt. po 2,8% wzroście. To najlepszy styczniowy rezultat licząc od 2008 roku, kiedy sprowadzono 3,3 tys. szt używanych pojazdów. W styczniu 2021 r. w całej grupie wyróżniliśmy 2474 samochody ciężarowe (+9,8% r/r; -10,8% m/m) i 165 autobusów (-47,1% r/r; -17,9% m/m).

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.